20. jul
STENGER: DNB i Moelv stenger dørene 1. april.
FOTO: Henrik Hornnæss
 
Banklokalets tid er over
HA MENER 

Publisert: 06.feb.2016 04:00
Oppdatert: 06.feb.2016 07:56

Det har skapt sterke reaksjoner at DnB legger ned 59 filialer og nedbemanner med 600 ansatte. Både i avisspaltene og på sosiale medier kritiseres banken. Mange krever et banklokale å forholde seg til. DnB anklages for å svikte bygdesamfunnene. Samtidig går bankene med store overskudd, og beskyldes dermed også for grådighet. Mange kunder varsler bankbytte.

Sammenblandingen av argumenter er uheldig for debatten om våre banktjenester. Selvsagt synes vi det er trist at ansatte mister jobben. Men arbeidsplasser kan ikke opprettholdes hvis de ikke trengs. Selvsagt effektiviserer bankene driften for å tjene mer penger. Men gode resultater for banken legger samtidig grunnlaget for lav rente, og gode tjenester der kundene virkelig etterspør dem.

Avviklingen av bankfilialer er en følge av at vi alle bruker digitale tjenester i et helt annet omfang enn tidligere. Det gjelder ikke bare bankene, men alt annet vi foretar oss. Hvor mange går inn på et reisebyrå for å bestille ferieturen? Kinobilletter, konsertbilletter, mat og julegaver; alt handles mer og mer på Internett. Når DnB-sjef Rune Bjerke sier at det var et par hundre tusen kunder som brukte mobilbank for to år siden mens det nå er 15 millioner innlogginger, er det en god beskrivelse av situasjonen. De aller fleste av oss har rett og slett ikke lenger noe ønske om å stå i kø for å betale en faktura i banken.

Derfor undrer vi oss litt over Østlendingens lederskribent som i går mente mener DnB hadde tatt for mye Møllers tran, og skyver kundene over i det digitale, og dermed fra seg. Han leder samtidig en avis som dumper prisen for digitale abonnenter. Som resten av mediebransjen jobber han hardt for det digitale skiftet. Det er fånyttes å drømme seg tilbake til tidligere tider, rett og slett fordi ni av ti kunder ønsker å gjøre det enkelt, via sin pc eller mobil. Det kan ikke være bankenes oppgave å opprettholde bygdesamfunnene. I stedet bør de ha kompetente medarbeidere som kan ha kundekontakt i de situasjonene hvor to tastetrykk ikke er nok.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke