19. jul
 
Bru over Mjøsa blir et nederlag
HA MENER Flere høringsinstanser leverte innsigelser mot dobbeltsporets Korridor øst da høringsfristen gikk ut før helgen.

Publisert: 19.sep.2016 04:00
Oppdatert: 19.sep.2016 11:06

Både Statens vegvesen, Jernbaneverket og Fylkesmannen fraråder øst. Fra før har Hedmark fylkesting gitt samme beskjed. Særlig veier Fylkesmannens innsigelse tungt, som statens representant i Hedmark.

Ordfører Einar Busterud er ikke overrasket over Fylkesmannens nei til Korridor øst. Det gjør ikke innsigelsen mindre betydningsfull. Både Busterud, varaordfører Knut Fangberget (H) og prosessleder Stig Vaagan (V) sier de vil kjempe videre for Korridor øst. Det er selvsagt prisverdig å kjempe for det standpunktet man gikk inn i valgkampen med. Men kamplysten bør parres med realisme.

Det er fortsatt ikke sikkert at det blir et flertall i kommunestyret for Korridor øst. Et lokalt vedtak som skal gjøre inntrykk på storting og regjering, bør være tilnærmet enstemmig. Det er også et faktum at alle meningsmålinger som er gjennomført av Sentio for Hamar Arbeiderblad har vist at byen er delt i denne saken.

Alle traseer har fordeler og ulemper, sa rådmann Bjørn Gudbjørgsrud på det siste folkemøtet. En slik holdning hindrer at man blir for enøyd i prosessens sluttfase. Også utfordringene knyttet til stasjon ved Vikingskipet må besvares. Hvordan skal kommunen både skal utvikle et nytt sentrum ved Vikingskipet, og samtidig drive bolig- og næringsutvikling langs Mjøsa? Vi vet for lite om dette til at vi vil avvise kulvertløsningen langs vest som utvikler dagens sentrum.

Jernbaneverket har presisert at Korridor vest med kulvert må være ønsket av Hamar. Så langt har den politiske ledelsen knapt villet ta i dette alternativet, langt mindre ønsket det. Det er mulig Hamar kommune har så gode kontakter at man trygt kan legge dette i hendene på kommunalministeren. Vår frykt er at prosessen ender med dobbeltspor på bru over Mjøsa. Det vil være et tragisk utfall for Hamars befolkning, og et fullstendig nederlag for herrene Busterud, Fangberget og Vaagan.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
BRU: Slik kan jernbanetraseen gjennom Hamar bli, med bru over Hamarbukta.
ILLUSTRASJON. JERNBANEVERKET.
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke