20. jul
DE BESTEMMER: Krf-leder Knut Arild Hareide, Venstre-leder Trine Skei Grande, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, finansminister Siv Jensen og statsminister Erna Solberg ankommer Oslo S hvor de torsdag orienterte om arbeidet med Nasjonal transportplan.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
 
En dårlig dag for Innlandet
HA MENER 

Publisert: 02.mar.2017 19:56
Oppdatert: 02.mar.2017 20:03

Det falt store ord da regjeringen presenterte hovedtrekkene i ny Nasjonal transportplan (NTP). Ikke bare bygges landet med samferdselsplaner for tusen milliarder, men også selve vegen ut i Europa. For Innlandet var likevel resultatet magert. Dobbeltsporet til Ottestad i 2024 ligger fortsatt inne i NTP. Det er den gode nyheten. Ytre intercity til Lillehammer er imidlertid skjøvet helt ut til 2034. For regjeringspartiene i Innlandet blir det tungt å føre valgkamp med dette resultatet.

Selvsagt har vi forståelse for at jernbanetunnel under Oslo er et viktig grep for å få økt antall togavganger inn og ut av hovedstaden. Vi er likevel skuffet over at Innlandet igjen skyves bakover i køen. En utsettelse til 2034 er et klart signal om at det ikke er prioritert. Ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) anbefalte fagetatene å vrake ytre Intercity helt. En utsettelse er nok politisk mer spiselig i et valgår.

Dobbeltspor til Hamar i 2024 er heldigvis fortsatt omfattet av NTP. Sett med transportøyne er det heller ikke avgjørende om dobbeltsporet stanser i Ottestad. Men ser vi på det med byutviklingsøyne, vil det være ille om vi ikke får en rask avgjørelse på trasévalg gjennom Hamar.

Sånn sett var gårsdagen en dårlig dag for alle som vil ha stasjon ved Vikingskipet. Det er tydelig at regjeringen ønsker å kjøpe seg så mye tid som mulig, før det avgjøres om dobbeltsporet skal gå helt til Lillehammer. Da er det enklest å la Hamar stasjon bli liggende der den er i dag. Da innfris likevel løftet om å føre dobbeltsporet fram til Hamar.

Ifølge Bjørnar Laabak (Frp), statssekretær i Kommunaldepartementet kan det ta seks måneder å avklare traséspørsmålet. Da risikerer faktisk Hamar å falle helt ut av NTP. Det aller viktigste nå er derfor at vi får en beslutning om trasé raskt nok til at dobbeltspor til Hamar omfattes av NTP. Da vil også kommunestyret vite hvilke forutsetninger som ligger til grunn når det skal drives byutvikling i framtida.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke