buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
SEIERHERRER OG TAPERE: En opprørt Jane Meyer intervjues av NRK med Venstres Live Giset ved siden av. I bakgrunnen en langt mer fornøyd Rolf Berntsen fra aksjonen Dobbeltspor snarest.
FOTO: STIAN F. STEINSVIK.
 
En ren maktdemonstrasjon
HA MENER Det var seierherrer og tapere om hverandre da Jernbaneverket i går la fram sin anbefaling for kommunestyrene.

Publisert: 02.jun.2016 04:00
Oppdatert: 02.jun.2016 06:26

Det har vært harde ord og sterke følelser i en sak som i flere år har skapt voldsomt engasjement i deler av Hamar-samfunnet. I går var dagen da Jernbaneverket skulle gi oss svaret på hvor staten ønsker å bygge jernbane.

Dobbeltspor langs dagens trasé er Jernbaneverkets svar, etter å ha oppsummert alle fagrapportene og summert kostnadene. Det eneste lille halmstrået til alle de som har ivret for en jernbanefri strandsone, er en mulig kulvertløsning som forsvinner ned i bakken ved Hamarbukta.

Konklusjonen var ingen overraskelse. Mer uventet er det at både Midt-alternativet med stasjon i sentrum og Korridor øst med stasjon ved Vikingskipet fikk merkelappen «frarådes». Dette er det sterkeste signalet Jernbaneverket kan gi når en trasé skal stemples som uakseptabel sett fra statens side. Intercity-direktør Anne Siri Haugen levner da heller ingen tvil om at Jernbaneverket vil bruke alle tilgjengelige virkemidler for å stanse disse to alternativene.

Jernbaneverket har selvsagt full rett til å bruke sin makt. Men vi håper Intercity-direktør Haugen forstår at gårsdagens seanse framsto som en provokasjon mot et engasjert lokaldemokrati. Det var ren maktutøvelse vi var vitne til gjennom to klokketimer. Allerede i innledningen serverte Anne Siri Haugen en dårlig skjult trussel om at manglende samarbeid fra kommunenes side, vil føre til at toget aldri kommer til Brumunddal eller Lillehammer.

Det anbefalte trasévalget er for det første et valg som ikke vektlegger Hamars mulighet til byutvikling. Vi forstår selvsagt at Intercity-utbyggingen primært handler om kortere reisetid og større kapasitet. Men den foreliggende anbefalingen betyr at Jernbaneverket ser helt bort fra Hamars mulighet til å frigjøre strandsonen.

For det andre blir kommunestyret gjort til statister. Når Jernbaneverket bannlyser alt annet enn trasé langs Mjøsa, har lokaldemokratiet ikke lenger noen funksjon. Valget er bru eller kulvert i Hamarbukta. Til alt overmål: Kulvert tilbys bare hvis kommunestyret «viser samarbeidsvilje», slik Anne Siri Haugen formulerte seg.

Til tross for at Korridor øst både var billigst og leverer best på samfunnsverdier, vrakes dette alternativet av hensyn til byutviklingen. Stasjonen faller utenfor en radius på 600 meter fra dagens sentrum. Her synes vi nok Jernbaneverket kunne vist vilje til å lytte også til lokalpolitikernes strategier for å bygge et livskraftig sentrum i Hamar for framtida.

Hadde Jernbaneverket valgt å sette «ikke anbefaler»-stempelet på Korridor øst, hadde det fortsatt vært mulig å få til en dialog. Det har Jernbaneverket med all mulig tydelighet sagt at ikke er ønskelig. Korridor Midt som til gjengjeld svarer best på kravene til byutvikling vrakes på grunn av kostnadene. Vi sliter med å se konsistensen i Jernbaneverkets argumentasjon hvis etaten faktisk mener at byutvikling i Hamar skal vektlegges når trasévalget gjøres.

Ordfører Einar Busterud (BBL) og kommunestyret er nå stilt overfor et vanskelig valg. Enten må all innsats nå fokuseres mot å få det beste resultatet ut av et samarbeid med Jernbaneverket om den anbefalte traseen. En annen strategi er å velge å fortsette kampen for en jernbanefri strandsone. I så fall må kommunestyret kreve at Korridor øst skal ut på høring.

De mest opphissede debattantene var i går klare på at kampen må fortsette. Så enkelt er ikke valget. Risikoen er nemlig åpenbar. Hvis Hamar kommunestyre står på sitt kan Jernbaneverket komme til å legge ned innsigelse. Det vil bety utsettelse av hele prosjektet, og stor fare for at samferdselsbevilgningene går andre steder. Etter vårt syn er det aller dårligste resultatet at dobbeltsporet aldri kommer til Hamar. I så fall har vi skuslet bort vår aller beste mulighet til å skape vekst.

Brualternativet framstår som det klart minst attraktive. En god dialog med Jernbaneverket kan forbedre den planlagte kulverten, slik at den representerer et så lite inngrep i strandsonen som mulig. Vi tror det er avgjørende at det politiske miljøet nå står samlet om de valg som gjøres. Det er et minimum uansett i hvilken retning Jernbaneverket skal påvirkes.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat