buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
TRE KORRIDORER: Dette er de tre jernbanetraseene som nå utredes.
KART: JERNBANEVERKET
 
Høyre jubler litt for tidlig
HA MENER Det jubles over Jernbaneverket i Høyre-kretser.

Publisert: 02.sep.2015 04:00
Oppdatert: 02.sep.2015 11:22

Det er i seg selv en overraskelse, siden partiets ordførerkandidat Knut Fangberget ellers har vært blant dem som har vært kritiske til Jernbaneverkets planlegging av dobbeltsporet til Hamar. Mer overraskende er det at jubelen skyldes et innlegg fra en kommunikasjonsleder i Jernbaneverket på våre debattsider. Her understreker hun at dobbeltsporet planlegges helt til Lillehammer. Kan man la seg overraske av det?

En del av jernbanedebatten har som kjent handlet om hvor dobbeltsporet skal stoppe hvis det legges langs en annen trasé enn dagens. Hva gjør vi hvis dobbeltsporet legges til Vikingskipet, mens enkeltsporet til Lillehammer følger traseen langs Mjøsa? Kan vi risikere at dobbeltsporet må stoppe før Hamar, for eksempel ved Sørli, i påvente av dobbeltspor til Lillehammer?

Dessverre er nok denne problemstillingen fortsatt en realitet. Så enkel er ikke verden at en ansatt i Jernbaneverkets informasjonsavdeling kan gå ut i Hamar Arbeiderblad og love dobbeltspor til Lillehammer. Det vedkommende derimot kan love, er at det er dette som er Jernbaneverkets mandat, gitt gjennom Nasjonal transportplan. Det er også dette enkle faktum som presiseres i det aktuelle debattinnlegget.

Som kjent er det Stortinget som avgjør om det skal bevilges 130 milliarder kroner til full Intercity-utbygging opp til blant annet Lillehammer. I mange partier har samferdselspolitikerne reist tvil om dette er fornuftig bruk av så betydelige ressurser. Alternativet er som kjent en såkalt «halv intercity». Det innebærer stans av dobbeltsporet i Hamar, Fredrikstad og Tønsberg. Først når Stortinget har bevilget de nødvendige milliardene til den storstilte jernbaneutbyggingen kan jubelen slippes løs. Innlegget fra en kommunikasjonsleder i Jernbaneverket uttrykker bare Stortingets ambisjon, og den er vel kjent. Fortsatt må vi vente på bevilgningene til jernbane. Det trodde vi Høyres ordførerkandidat visste.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat