buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Ingen har vunnet noe ennå
HA MENER I dag vedtar Hamar kommune kommunedelplanen som også betyr valg av jernbanekorridor for Intercity-utbyggingen.

Publisert: 21.des.2016 06:04
Oppdatert: 21.des.2016 06:25

Den meningsmålingen Hamar Arbeiderblad publiserer i dag viser et klart flertall for Korridor øst. Det er det samme standpunktet som kommunestyrets flertall har falt ned på. Som vi tidligere har skrevet er det en konklusjon også vi deler. Korridor øst frigjør hele mjøsstranda og åpner alle tenkelige muligheter for utviklingen av det som er Hamars mest attraktive område.

Derimot deler vi ikke glorifiseringen av det østlige korridorvalget som vi ser hos aksjonsgrupper og enkelte politikere. Å etablere et nytt sentrum så langt unna det som er dagens naturlige tyngdepunkt, er en utfordring som ikke kan undervurderes. Kulvertløsningen langs Korridor vest er etter vårt syn et dårligere alternativ. Men det ivaretar to vesentlige hensyn: Det innfrir kravene til Jernbaneverket, noe som kan bidra til å få dobbeltsporet til Hamar. Og det bygger videre på dagens sentrum.

Dagens vedtak avslutter den lokale jernbanediskusjonen i Hamar. Debatten har vært preget av sterke følelser og høy temperatur. Det har vært en nødvendig debatt, ikke minst for å engasjere befolkningen, og bidra til utredning av alle alternativer. Vi har fått en debatt ikke bare om jernbanens plass, men også om utviklingen av Hamar sentrum. Både antall innsendte merknader og omfanget av diskusjonen, med mer enn tusen leserinnlegg i HA bare i år, forteller at innbyggerne bryr seg om sin by.

Den sterke polariseringen av debatten har imidlertid også skapt et feilaktig bilde av at jernbanesaken nærmest avgjøres ved en folkeavstemning i Hamar. I kampens hete kan det se ut som mange har glemt at dobbeltsporet først og fremst er et samferdselspolitisk spørsmål. Hamars vinnerlodd er at vi blir en del av hovedstadens bo-og arbeidsmarked med tilhørende befolkningsvekst. Det er dette som er «gullegget», som det i sin tid ble kalt. Det er dette som setter Hamar i en langt bedre posisjon enn byene rundt oss, og det gjelder uansett hvilken trase dobbeltsporet skal følge.

Når kommunestyret nå gjør sitt vedtak tror vi det er viktig at vi får et klarere fokus på hvem som egentlig avgjør Intercity-utbyggingen. «Da vet vi i hvert fall at alle med tilhørighet til Ap-leiren ønsker Hamar ødelagt for alltid – minus Morten ...», skrev en debattant på sosiale medier etter at Hamar Ap vedtok å stemme for Korridor vest med kulvert. Han er ikke alene. Slike utsagn illustrerer at debatten tar feil retning når noen vil ha monopol på å vise «kjærlighet til byen». Hamars utvikling og vekst hviler først og fremst på at vi omfattes av Intercity-utbyggingen.

Dobbeltsporets framtid er en skjør politisk sak. Så sent som i regjeringens forslag til statsbudsjett så vi at det ikke var bevilget penger til videre planlegging av Intercity for Dovrebanen. På Stortinget er det usikkert hvor mye det er vilje til å bevilge til det økonomiske gigantprosjektet Intercity faktisk er. Vi kan ikke utelukke at dobbeltsporet ikke kommer lenger enn til Ottestad. Da vil Hamars strandsone forbli som i dag, til tross for den debatten vi har vært gjennom de siste årene.

Seil i vest og ballonger i øst har derfor begrenset betydning. Det er nå den avgjørende politiske prosessen starter. Kommunalministeren skal bestemme seg for hvilke statlige innsigelser han vil lytte til. Stortinget skal i siste instans bevilge penger til å bygge dobbeltsporet. Lokallagene i Høyre og Venstre har til nå agert som om de driver lokal valgkamp. I stedet bør de bruke energien på å påvirke beslutningene i regjering og storting. Der har resultatene hittil vært relativt magre. Det er nemlig nå slaget står.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat