buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
ILLUSTRASJON: Arkitektfirmaene Villbring og C.F. Møller/Jernbaneverketx|
 
Kjøl ned jernbanedebatten
HA MENER HAs sjefredaktør ber om mer respekt for hverandres meninger i jernbanedebatten.

Publisert: 24.sep.2016 09:47
Oppdatert: 26.sep.2016 08:17

Det er et lite flertall blant Hamars innbyggere for Korridor vest med kulvert, skal vi tro meningsmålingen som Sentio har utført for Hamar Arbeiderblad. Tross kraftfull agitasjon for en jernbanefri strandsone både på debattsidene her i avisen, på folkemøtene og på sosiale medier er folk flest fortsatt ikke helt overbevist om at det utelukkende finnes én akseptabel løsning når byen skal planlegges for de neste 100 årene.

Heldigvis er det verken meningsmålinger eller den generelle folkemeningen som skal styre slike store beslutninger. Da hadde vi antakelig verken hatt Hamardomen, Kulturhuset eller en opera i Oslo for den saks skyld. Å tolke en meningsmåling er dessuten heller ikke en øvelse som gir en sikker fasit.

Men resultatet kan i det minste være et signal til dem som vil lytte. Velgerne har ikke helt latt seg fange av de sterke motsetningene det legges opp til i de politiske debattene. Det ene korridorvalget framstår ikke nødvendigvis som åpenbart bedre enn det andre, når byens innbyggere blir bedt om å vurdere jernbanens plass i Hamar i framtida.

I den videre prosessen tror vi det er klokt å vise respekt for at det er knyttet fordeler og utfordringer til begge de aktuelle korridoralternativene. Det er dessuten slik at både Korridor øst og Korridor vest med kulvert vil åpne tilgangen til Mjøsa, selv om det skjer på ulikt vis. Det tilsier at i hvert fall den politiske ledelsen i Hamar har en oppgave med å bidra til en reflektert debatt, og ikke minst utfyllende informasjon om hva som er strategien for å oppnå et best mulig resultat for Hamar.

Med Riksantikvarens innsigelse mot begge de vestlige korridoralternativene er det enda mer sannsynlig at saken løftes opp til regjeringsnivå. Det betyr at det må gjøres en avveining. Den avveiningen ønsker vi oss også fra Hamars politikere. Med fordel kan den være mer kontrollert og mindre følelsesladet enn vi ser i dag. Et bredt flertall i kommunestyret veier sannsynligvis tyngst. Mer polarisering i jernbanedebatten trenger vi ikke nå.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat