buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
 
Kommunikasjon, ikke mobbing
HA MENER 

0
Publisert: 13.okt.2015 04:00
Oppdatert: 13.okt.2015 04:00

Usikkerhet og utrygghet på grunn av mangel på folkeskikk, dårlig kommunikasjon og utydelig ledelse. Det er konklusjonen fra eksperter som har gransket arbeidsmiljøet ved Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum. Saken kommer opp samtidig med en ny norsk studie fra forskere ved Statens arbeidsmiljøinstitutt og Universitetet i Bergen. Den ble presentert på NRK i forrige uke og forteller at hele 135.000 nordmenn har hatt selvmordstanker som følge av mobbing på arbeidsplassen. Det faglige og sosiale miljøet vi tilbringer hverdagene i kan altså gå på både liv og helse løs.

Nå blir riktig nok ikke forholdene ved høgskolen i Elverum beskrevet som mobbing. Grensen mellom konflikt og mobbing defineres i arbeidsmiljøloven, og det må dreie seg om gjentatte krenkelser over tid for å kalle det mobbing. Man peker i stedet på et miljø som mangler robusthet nok til å håndtere og tåle faglig uenighet, der folk er opptatt av å hegne om egne posisjoner fordi de er usikre. Flere bransjer og arbeidsplasser opplever for tiden at de må gjennom store omstillinger. Det krever mye av ledelsen, spesielt med tanke på informasjon og trygg styring. Eirik Kollerøy i Bedriftsforbundet sier til NRK at mange mennesker er redde for å ta opp omgangsform og - tone på arbeidsplassen fordi man er redd for å framstå som skjør. Desto viktigere er det å ha jevnlige interne undersøkelser som fanger opp strømningene blant kollegiet – anonymt om nødvendig. Slik kan ledelsen «ha hånda på pulsen», forstå stemningen tidlig og ikke minst vise handlekraft til å gjøre nødvendige endringer.

Foregår det, som telefonene til Mental helse viser, uthenging av kolleger, baksnakking, kritikk i alles påhør eller at folk presses ut av arbeidslivet, står man i fare for å utvikle helseproblemer som angst og depresjoner, psykosomatiske problemer og symptomer som ligner post-traumatisk stress. Gjennom god kommunikasjon og tydelighet på hva slags oppførsel som ikke aksepteres, kan ledelsen bygge et inkluderende miljø med trygge ansatte. Ikke bare har alle krav på et godt arbeidsmiljø, det er også en forutsetning for bedriftens produktivitet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat