21. jul
 
Konkurranse om jernbanen
HA MENER Det kan bli slutt på at det er NSB som har ansvaret for togene i Norge.

Publisert: 10.mar.2015 04:00
Oppdatert: 10.mar.2015 07:25

Regjeringen vil at togtrafikken skal konkurranseutsettes. Jernbaneverket skal fortsatt ha ansvaret for skinnene, og alt materiell som er nødvendig for at togene kan frakte passasjerene til sitt bestemmelsessted. Men de borgerlige partiene ønsker at det skal legges ut spesifiserte anbudspakker med forskjellige jernbanestrekninger. Det er så opp til transportselskapene å legge inn bud.

Vi tror dette er feil veg gå. Riktignok er det liten tvil om at togpassasjerene har mye å klage over. Signalanlegg som er nede, for liten kapasitet på vogner og andre forhold som gir forsinkelser. Men ingen ting av dette løses ved å slippe flere aktører inn på markedet. Det er de samme skinnene og de samme tekniske problemene ethvert togselskap må forholde seg til.

Hovedproblemet på jernbanesektoren er mangel på investeringer over mange tiår. Er det en ting de politiske partiene er enige om, så er det at alle har vært med på å skyve investeringer i vedlikehold, modernisering og kjøp av togmateriell foran seg. Derfor er det en stor fordel at det er to dominerende aktører, som begge er underlagt statlig styring, vi kan forholde oss til når staten nå skal forsøke å bøte på dette med blant annet Intercity-satsingen.

Dessverre frykter vi at dette vil gi et dårligere tilbud enn vi har i dag. En del attraktive strekninger vil få hard konkurranse. Mange andre strekninger med dårligere passasjergrunnlag vil bli nedprioritert når det er utelukkende kommersielle hensyn som skal vektlegges.

De som ønsker konkurranseutsetting presiserer at infrastrukturen ikke må svekkes. Passasjerenes rettigheter må ivaretas. Det er vanskelig å se hvordan dette skal henge sammen. I et langstrakt land som Norge bør det være en samfunnsoppgave å tilby god kommunikasjon til så mange steder som mulig. God inntjening på strekninger med mange passasjerer kan finansiere trafikk i mer grisgrendte strøk. Nå vil private aktører ta med seg overskuddet. Hvem skal betale for tog ut til distriktene?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke