21. jul
Her er PS: Dance Crew i Hamar kulturhus. Foto: Kristian Einang
 
Kulturjournalistikk fornyes
HA MENER Kulturjournalistikken har ikke helt klart overgangen til den digitale tidsalder.

Publisert: 26.mai.2017 19:28
Oppdatert: 26.mai.2017 19:31

Tidligere var bokanmeldelser og intervjuer med skuespillere før teaterpremièrer ansett som godt stoff, og et obligatorisk tilbud til leserne av papiravisene. Nå blir denne typen innhold prioritert langt lavere etter at nettavisene har overtatt som den viktigste nyhetsformidleren.

I lang tid har det pågått en debatt i norske kulturredaksjoner om betydningen av anmelderi og lanseringsintervjuer. Mens noen mediehus velger dette bort, sier andre kulturredaktører at de fortsatt vil satse på kulturjournalistikken. Men den må fornyes hvis den skal ha noen mulighet til å overleve i en tid hvor stadig flere leser nettavisene på mobiltelefonen.

I et intervju i Klassekampen sier forlagsredaktør Trygve Riiser Gundersen i Forlaget Press at kulturjournalistikken kapitulerer for «klikkøkonomien», og at offentligheten rundt bøker er i fullt forfall. Forlagene er avhengige av omtale for å kunne selge sine bøker. Teatersjef ved Nationaltheatret, Hanne Tømta sier kulturjournalistikken står for fall, og at den har blitt mer forflatet.

Kulturredaksjonene er som alle andre rammet av nedbemanning. Men digitaliseringen har også gitt redaksjonene nødvendig innsikt i hva slags innhold leserne vil lese. Her stiller den tradisjonelle kulturjournalistikken svakt. Når leserne vender ryggen til ukritiske lanseringsintervjuer og utstrakt anmelderi, kan man ikke argumentere med at kulturlivet er avhengig av omtale for å overleve.

Også her i avisen prioriterer vi å informere leserne i vår region om det som skjer innenfor kunst- og kulturliv. Vi gjør det fordi vi synes det er viktig. Men når vi kjemper mot sterke sosiale medier om lesernes oppmerksomhet, kan vi ikke bruke ressurser på kulturstoff som leserne ikke bryr seg om å lese. Norske kulturredaksjoner er nødt til å følge etter den utviklingen som den øvrige journalistikken har tilpasset seg på digitale flater. Bare slik kan den vinne lesere, og opprettholde sin plass i det daglige nyhetsbildet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke