23. okt
FORMANNSKAPET: Bilde fra onsdagens møte i Hamar.
FOTO: Eli J. Haugen
 
Langt igjen til jernbanevedtak
HA MENER 

Publisert: 07.des.2016 22:15
Oppdatert: 07.des.2016 22:30

Som forventet innstilte et flertall i formannskapet i Hamar på Korridor øst. Det er i tråd med valgløftene til partiene. Dialogen kommunen har hatt med Jernbaneverket har heller ikke invitert til noen oppmyking av de fastlåste frontene.

Men det er langt igjen til et rettskraftig vedtak om å velge Korridor øst og legge jernbanestasjonen til Vikingskipet. Riktignok publiserte Hamar kommunes politiske prosessleder for jernbane, Stig Vaagan (V) i går på sosiale medier gledestrålende «Vi vedtok trase øst!» Når jubelrusen har lagt seg vil nok også Vaagan ta innover seg at byggingen av dobbeltsporet ikke starter riktig ennå. Når kommunestyret etter all sannsynlighet vedtar formannskapets innstilling, er saken lagt i statens hender. Det vil si hos en samferdselsminister fra Frp og en kommunalminister fra Høyre.

I går presenterte Hamar Arbeiderblad derfor et intervju med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om Intercity-utbyggingen. Hans uttalelser kan tolkes til fordel for de fleste standpunkter, og det ser vi da også at mange gjør. Velger kommunen en dyr og dårlig løsning havner du bak i køen når staten skal bevilge penger til Intercity, er Solvik-Olsens advarsel. Men hva er dyr og dårlig? Korridor øst er billigst. Men Solvik-Olsen peker også på at nytteverdien må være høy. Det er et av Jernbaneverkets viktigste argumenter for å fraråde Korridor øst.

Varaordfører Knut Fangberget (H) har stor tro på at kommunalminister Jan Tore Sanner (H) vil lytte til det lokale politiske miljøet. Men Fangberget var heller ikke bekymret for mangel på planleggingsmidler, til tross for at H/Frp-regjeringen ikke hadde noen økning til Intercity-planlegging i sitt forslag til statsbudsjett. Påplussingen ble som kjent reddet av Venstre.

Vi minner i tillegg om at verken Høyre eller Frp stemte for dobbeltspor-prosjektet da det ble behandlet på Stortinget i 2011. Det er altså ingen grunn til å feire verken dobbeltspor eller korridorvalg riktig ennå.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke