23. okt
GLAD: Tor Andre Johnsen var storfornøyd da det nye vegselskapet ble present tirsdag.
FOTO: FRANK BRANDSÅS.
 
Lover E6 til Moelv i 2019
HA MENER Regjeringen slapp i går nyheten om at det opprettes et nytt veiselskap som skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde sju utvalgte veistrekninger de neste 20 årene.

Publisert: 15.apr.2015 04:00
Oppdatert: 15.apr.2015 07:27

Selskapet skal finansieres med en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Regjeringspartiene har lagt 130 milliarder kroner i potten som en start.

For Innlandets del kan det se ut som dette er en virkelig gladnyhet. En av de utvalgte strekningene er nemlig E6 mot Lillehammer. Skal vi tro Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen, betyr etableringen av veiselskapet at vi får firefelts motorvei fra Kolomoen og helt til Moelv allerede i 2019. Ringsaker-ordfører Anita Ihle Steen (Ap) gikk ut med berettiget kritikk i Hamar Arbeiderblad i går, fordi E6-utbyggingen i Nasjonal transportplan 2018–2027 ikke kommer lenger enn Brumunddal. Nå kan det se ut som det blir en helt annen fart på veiutbyggingen.

17. mai og nyttårsaften på en gang, jubler Johnsen (Frp). Når vi inntar en litt mer avventende holdning er det fordi vi har sett lansert så mange løfter og så mange gode prosjekter knyttet til veiutbygging, som ikke har blitt noe av. Det gjelder uansett om regjeringen er borgerlig eller rødgrønn. Her har regjeringer syndet gjennom flere tiår. Vi hilser derfor velkommen alle gode tiltak for å få fart på byggingen av nye E6 oppover Innlandet, men avventer gratulasjoner til prosjektet faktisk er i gang.

Vi merker oss imidlertid at en av årsakene til hurtigere byggetempo er at selskapet skal bruke alle sine ressurser til å bygge raskere og mer kostnadseffektivt, og selv prioritere rekkefølgen på prosjektene. Oppstykking av veiprosjektene og uforutsigbarhet rundt finansiering er et velkjent problem når staten bygger nye veier i Norge. Likevel synes vi det er et tankekors hvis E6 kan bygges til Moelv i 2019 med et nytt veiselskap, mens vi bare kommer til Brumunddal i 2028 med ordinær politisk behandling. Skulle dette vise seg å være riktig vil gevinsten ved å tenke nytt ha uante dimensjoner.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke