buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
IKKE LENGER?: Hit og ikke lenger med dobbeltspor? Å få dobbeltspor til Lillehammer sitter langt inne.
 
Må slåss for dobbeltspor
HA MENER Jernbanedebatten fikk ny fart igjen, da jernbaneverket denne uka gjennomførte sitt første informasjonsmøte i Hamar.

Publisert: 19.nov.2015 04:00
Oppdatert: 19.nov.2015 07:05

Vi fikk for første gang se en klarere beskrivelse av de ulike traséalternativene. Betryggende for alle som er engasjert i jernbanesaken må det være at Jernbaneverket utreder hele seks ulike traseer gjennom de tre valgte korridorene. Det blir i hvert fall vanskelig å hevde at ikke alle muligheter er vurdert, når avgjørelsen faller i 2016.

Viktig å merke seg er det at Jernbaneverket nå helt åpent går ut og sier at usikkerheten rundt dobbeltsporet videre fra Hamar er stor. Mens «indre» InterCity ligger fast fra statens side, er den «ytre» utgaven nødt til å konkurrere med alle mulige andre samferdselsprosjekter rundt om i landet.

Enkelt sagt betyr det at dobbeltsporet kommer til Hamar i 2024, hvis kommunepolitikerne klarer å samle seg om et vedtak som også er spiselig for statens del. Det betyr at både tempoplan og kostnader må holdes innenfor fastsatte rammer. Sannsynligheten for at vi får dobbeltspor til Brumunddal og Lillehammer er ikke stor. Det er befolkningsveksten på østlandet som er årsaken til hele Intercity-utbyggingen. Med Hamar som tyngdepunktet i regionen, vil det nok sitte langt inne å få nye milliardbevilgninger for å få dobbeltsporet helt til Lillehammer.

Vi registrerer at det har vært relativt stille om InterCity fra rådhuset i Brumunddal. Er det fordi den politiske ledelsen i Ringsaker allerede har innsett at kampen for dobbeltsporet blir for tung? Er det en erkjennelse av at firefelts E6 blir den sannsynlige kommunikasjonen mot Oslo fra Brumunddal og nordover?

Jernbaneverket kom ikke med informasjon om traseene som tilser at valget av trase framstår enklere. Ordfører Einar Busterud (BBL) mer enn antyder hvor han står når han sier at dobbeltsporet «siger østover». Det vil frigjøre strandsonen og også begrense inngrepene i byen. Men stasjonens plassering og tyngdepunktet for sentrum er svakhetene. En ting er sikkert: Debatten fortsetter.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat