buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
 
Mediene kan få nullmoms
HA MENER 

Publisert: 24.nov.2014 04:00
Oppdatert: 24.nov.2014 07:07

Regjeringen har gjort et nytt forsøk på å kutte pressestøtten med 50 millioner kroner, og innføre lavmoms på åtte prosent på trykte og digitale medier. Dette lå inne i forslaget til nytt statsbudsjett da de to regjeringspartiene startet forhandlingene med Venstre og Kristelig Folkeparti. I tillegg ønsket Høyre og Frp å fryse NRK-lisensen, noe som i realiteten ville bety et budsjettkutt for statskringkasteren på 300 millioner kroner. Alle forslagene ble stanset av de to mellompartiene, også denne gangen.

Vi tror ikke det smerter veldig for regjeringen, selv om det nok er enkelte Frp-politikere som husker løftet om å avskaffe NRK-lisensen. Det er vanskelig å se at det er en vinnersak å påføre en rekke lokalaviser og noen få meningsbærende nasjonale aviser et støttekutt som vil true deres eksistens. I et statsbudsjett er dette summer som knapt synes, mens det gir oss en avisflora som mange kan misunne oss.Viktigst for mediebransjen er det likevel at regjeringen nå vil forholde seg til at det er flertall på Stortinget for nullmoms på alle nyhetsmedier, enten de er digitale eller trykte. Dette vil gi norske mediehus en langt bedre mulighet til å gjennomføre transformasjonen fra papiraviser til digitale plattformer. La oss minne om at det ble innført nullmoms på papiravisene fordi man ikke ville skattlegge det frie ord. Et slikt prinsipp må være i pakt med utviklingen, og i dag ser vi at både lesere og annonsører beveger seg over på digitale plattformer.Så gjenstår det å se om det europeiske overvåkingsorganet ESA godkjenner den norske nullmomsen. Signalene fra norske politikere er så langt optimistiske. Det er en god nyhet at budsjettforhandlingene ha fått et slikt utfall. Samtidig er det ingen grunn til å lene seg tilbake for norske medieledere. Nullmoms stanser ikke det dramatiske inntektsfallet for mediehusene. Skal de etablerte mediene beholde sin posisjon må de jobbe ufortrødent videre med å utvikle innhold som nye generasjoner lesere vil ha, og er villige til å betale for.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat