buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
Illiustrasjonsfoto: Trond Lillebo
 
Privatisering av jernbanen krever fortsatt dobbeltspor og bedre tog
HA MENER 

Publisert: 05.feb.2016 04:00
Oppdatert: 05.feb.2016 06:59

I går ble en lang rekke norske jernbanestrekninger lagt ut på anbud. Dermed har regjeringen startet arbeidet med å privatisere togdriften i Norge. Dovrebanen er blant de strekningen som private aktører nå skal konkurrere med NSB om å drive. I tillegg er Sørlandsbanen, Jærbanen, Arendalsbanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Raumabanen på anbudslisten.

Anbudsprosessen kommer ikke som noen overraskelse. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har for lengst varslet at NSB ikke kan regne med å ha enerett på togdrift når Høyre og Frp sitter i regjering. Dette har vært en av flaggsakene til den borgerlige regjeringen.

Vi har ikke lagt skjul på vår skepsis til jernbanereformen. Vi er enige i at tilbudet til norske togpassasjerer kan forbedres. Også NSB kan drive bedre for å gjøre det mer attraktivt å reise med tog. Men den store utfordringen innenfor togtrafikken handler ikke om hvilket selskap som eier togene. Det dreier seg om å bygge ut dobbeltspor, forbedre signalanleggene og få flere togsett med god komfort.

Utenlandske togselskap skal ikke forbedre noe av dette. De skal bare trafikkere de samme strekningene som vi har i dag. Skal de kunne gjøre jobben billigere enn NSB, er det først og fremst lavere lønn til togpersonellet de kan konkurrere på. Det er ingen fordel for norske togpassasjerer. Vi synes utviklingen går i feil retning når norsk jernbanedrift nå blir en inntektskilde for utenlandske selskap som utelukkende har kommersielle interesser.

Regjeringen burde etter vårt syn lagt større vekt på de erfaringene man blant annet har gjort i Storbritannia. Privatiseringen av jernbanen var en av fanesakene til tidligere statsminister Margaret Thatcher. Reformen har i ettertid høstet massiv kritikk, både hos reisende og politikerne. Fokus de nærmeste årene burde være å bygge ut togstrekningene og redusere forsinkelsene. I stedet frykter vi en utarming av jernbanen, og et dårligere tilbud til alle dem som reiser med tog.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat