buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
FOTO: TROND LILLEBO.
 
Sommeren på Dovrebanen
HA MENER Enda et sprengningsuhell langs den nye jern­ba­ne­lin­ja ved Mor­sko­gen. Sak­te, men sik­kert blir det dob­belt­spor mel­lom Oslo og Ha­mar, men det har vært fle­re uhell den­ne som­me­ren.

Publisert: 01.aug.2014 04:00
Oppdatert: 01.aug.2014 06:55

Stein som flyt­ter skin­ne­gan­gen el­ler blir lig­gen­de oppå skin­ne­ne har skapt pro­ble­mer for tog­pas­sa­sje­re­ne. På vei hjem­over blir de be­ord­ret av to­get, og får be­skjed om å ven­te på at NSB skal re­kvi­re­re dro­sje og buss. Det be­tyr noen gan­ger fle­re ti­mers ven­te­tid i var­men, mens kon­duk­tø­re­ne bru­ker mo­bi­len flit­tig for fin­ne noen le­di­ge bus­ser i nær­he­ten.

Det hjel­per lite for pas­sa­sje­re­ne at en­tre­pre­nør­sel­ska­pe­ne som le­der byg­ge­ar­bei­de­ne får 20.000 kro­ner i bot for hvert på­be­gyn­te kvar­ter hvor to­get ikke går. De sis­te uke­ne har NSB inn­kas­sert nes­ten 800.000 kro­ner et­ter sprengningsuhell. Den­ne uka sto to­get i over fire ti­mer, et­ter at en stein flyt­tet skin­ne­gan­gen fle­re cen­ti­me­ter. Men re­nom­me­et til NSB blir ikke noe bed­re av er­stat­nings­sum­men.

Vi an­tar NSB har opp­levd som­me­ren som en marerittsommer. Ikke bare har det opp­stått drifts­stans som føl­ge uhel­le­ne ved spreng­ning. Sol­slyng på grunn av var­me da­ger med tem­pe­ra­tu­rer opp mot 30 gra­der, har gjort at skin­ne­ne man­ge et­ter­mid­da­ger har vært ufor­svar­li­ge å kjø­re på. Buss for tog har kom­met tett i den var­me som­me­ren, og det er in­gen ting NSB kan gjø­re ut­over å for­sø­ke å fin­ne al­ter­na­tiv trans­port så raskt som mu­lig.

Vi kan for­stå frust­ra­sjo­nen hos jern­ba­ne­sel­ska­pet, som ram­mes av pro­ble­mer man ikke har skyl­den for. NSBs jobb er å frak­te pas­sa­sje­re­ne fram så ef­fek­tivt som mu­lig. Det er li­ten tvil om at sel­ska­pet blir sky­te­ski­ve for man­ge rei­sen­de, når to­get ikke går slik det skal. God in­for­ma­sjon og så god plan­legg­ing som mu­lig for å ha al­ter­na­tiv trans­port raskt på ste­det, er nøk­kel­ord for å opp­rett­hol­de et godt om­døm­me. I ok­to­ber er det slutt. Det gjen­står bare 40-50 spreng­nin­ger langs Mjø­sa. Da kan vi igjen håpe at to­ge­ne går som nor­malt.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat