buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
Foto: Trond Lillebo
 
Sporene peker mot vest
HA MENER Les hva HAs leder om jernbanedebatten.

Publisert: 25.mai.2016 04:10
Oppdatert: 25.mai.2016 06:51

Om en uke presenterer Jernbaneverket sin innstilling for dobbeltsporets trasévalg gjennom Hamar. Fagrapportene som ble sluppet i midten av mai gir ingen klare svar på hva Jernbaneverket vil lande på. Vi tror likevel vurderingene i fagrapportene antyder en konklusjon.

Vi vil først og fremst peke på den delen av rapporten som handler om knutepunkt og byutvikling. Tekniske løsninger, bedre kapasitet gjennom hyppigere togavganger og større pålitelighet er det som defineres som hovedmål for Intercity-prosjektet. Eller som det heter i fagrapporten: «Et miljøvennlig transportsystem av høy kvalitet som knytter bo- og arbeidsområdene godt sammen».

Vi har tidligere argumentert for betydningen av å frigjøre strandsonen. Det er viktig for den videre byutviklingen i Hamar. Men for Jernbaneverket er det de nasjonale målene som er gjengitt i rapporten som gjelder. Frakte flere mennesker raskere fra A til B, for å knytte bo- og arbeidsmarkedet sammen.

Skal vi tro Jernbaneverkets fagrapport svarer korridor vest langs Mjøsa med en form for kulvert godt på hovedmålene til Intercity-prosjektet. Jernbaneverket erkjenner at Midt-alternativet gir bedre muligheter for byutvikling ved Mjøsa. Men de store inngrepene i Østbyen er negative, og et byggbart lokk i sentrum er det ikke økonomi til ifølge rapporten.

Det er selvsagt mange andre parametere som veier i ulike retninger i fagrapportene. Men kommer vurderingene rundt naturmangfold, kulturmiljø og landskapsbilde til å ha stor vekt når konklusjonen skal trekkes? Vi tviler på det.

Vi tror de som i lang tid har mobilisert for en jernbanefri strandsone må være forberedt på at kampen ikke er over. En uenighet mellom Hamar kommune og staten kan føre til utsettelser som gjør at dobbeltsporet ikke kommer lenger enn Åkersvika. Det kan hende det også passer godt for en regjering med for et presset samferdselsbudsjett.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat