21. jul
STOPP?: Blir det dobbeltspor-stopp her? Ja, det kan skje, mener HA.
FOTO: TROND LILLEBO.
 
Ytre Intercity er skrinlagt
HA MENER Det kom som ventet ingen nye løfter til Innlandet i Nasjonal transportplan (NTP).

Publisert: 06.apr.2017 06:21
Oppdatert: 06.apr.2017 06:34

Som det ble kjent tidligere er jernbanens dobbeltspor til Lillehammer utsatt til 2034 på grunn av bygging av en ny jernbanetunnel i Oslo. Mange hadde håpet at dobbeltspor til Brumunddal i 2026 ville være inne i NTP. Det kom ikke, og vi må konstatere at de lokale representantene for regjeringspartiene ikke har fått noe gjennomslag i NTP.

Hamars varaordfører Knut Fangberget (H) sier at Hamar har jobbet sammen med Tønsberg og Fredrikstad for å få en mer konkret formulering, men uten å lykkes. Noen vil kanskje hevde at dette skyldes at Hamar har gjort et trasévalg som har utløst innsigelser. Etter vårt syn er årsaken at det rett og slett ikke er politisk vilje nasjonalt til å finansiere ytre Intercity på Stortinget.

Det er selvsagt legitimt å fortsette arbeidet for å få dobbeltsporet både til Brumunddal og Lillehammer. Da må det legges en helt annen politisk tyngde bak kravet. Ytre Intercity omtales som et for stort økonomisk løft i et bredt politisk miljø på Stortinget, som skal gjøre bevilgningene. Det er heller ikke vurdert som samfunnsøkonomisk lønnsomt.

All sannsynlighet tilsier derfor at dobbeltsporet ikke kommer lenger enn Åkersvika. For Hamar blir det derfor viktig å få en traséavklaring, slik at ikke sentrum båndlegges for utbygging i årevis. Byutviklingen må ha som utgangspunkt at jernbanen går i enkeltspor langs dagens trase.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke