Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Hver vår fylles parkeringsplassene på Katta raskt opp med nye og gamle tohjulinger.
 
Litt høyere fart - litt tryggere skoleveg
Hver vår fylles parkeringsplassene på Katta raskt opp med nye og gamle tohjulinger.

Publisert: 18.jul.2015 04:00
Oppdatert: 25.jul.2015 09:00

Meinger

De gamle kjente fra i fjor er nå godt kjent med Hamars trafikkbilde; fartsgrenser, kryss og svinger, mens de nye går inn for å bruke den neste sesongen på å oppdage de farlige situasjonene våre veier har å by på.

Ettersom Hamardistriktet består av mange mindre tettbygde strøk rundt bykjernen har vi mange 60-soner som mopedister må gjennom for å komme seg fra A til B. Problemer oppstår fordi den høyeste lovlige fartsgrensen for 50cc motor i Norge er 45 km/t (!), og selv om det skal sies at de fleste mopeder går raskere enn dette går de fortsatt såpass sakte i en 60-sone at biler, busser og lastebiler kjører forbi.

Personlig liker jeg ikke å si hva jeg tror andre mener, men jeg er ganske sikker på at alle moped-og scooter førere er enig med meg når jeg sier at ingenting skaper farligere trafikksituasjoner, på relativt trygge veier, enn forbikjøringer. Dersom vi på to hjul hadde kunnet holde tritt med trafikken i 60-soner kunne mange skumle hverdagslige situasjoner vært unngått. Derfor vil vi i Hedmark Unge Høyre gå inn for å heve den lovlige fartsgrensen på mopeder til 60 km/t.

De fleste mopeder er faktisk laget til å gå i 50-80 km/t, men i Norge plomberes de for å holde dette særegne regelverket. Denne plomberingen, og andre motordeler, kan endres eller skiftes slik at mopeden får mer effekt og går raskere. Slik trimming, til tross for ulovligheten og risikoen for en klekkelig bot, blir mer og mer vanlig. Dersom vi kunne hevet den øvrige fartsgrensen permanent ville færre unge føle behovet for å bryte loven for å få en tryggere og mer praktisk skolevei. Trimming kan fort bli skummelt når et såpass lett kjøretøy plutselig kan gå 30km/t fortere enn det det var ment til.

Og til deg som fortsatt tenker at det er altfor farlig å la mopedister kjøre så fort som 60km/t:

Å sitte på en scooter som veier 110 kg og går i 50km/t og få speilet kysset av en 2 tonns Honda Civic i 65km/t er ikke noe jeg vil anbefale, men er likevel noe jeg ser daglig. Smale veier og lite hensyn fra større trafikanter presser mopedene ut mot grøfta, vinglende i dragsuget fra vinden. Er det dette foreldrene så for seg når datterens konfirmasjonspenger gikk til den flotte scooteren? Dette kunne vært unngått dersom mopeden kunne kjøre like fort som bilen i slike situasjoner!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke