17. sep
 
«Litt høyere fart - litttryggere skoleveg»?
Jeg kan ikke være mer enig med forfatteren, at regelverket rundt moped/scooter må endres/tilpasses norske trafikkforhold.

0
Publisert: 21.jul.2015 04:00
Oppdatert: 21.jul.2015 07:21

MENINGER

La meg forklare litt om dagens regler som enkelt sier at moped skal ikke være over 50 ccm, 2,5hk maks fart på 45 km/t, i tillegg trenger den ikke annet enn nærlys (ikke fjernlys!) og bakgrunn for det er at dette er EU-bestemmelser og der er disse kjøretøyene henvist til å bruke gang/sykkelveg som er opplyst.

Det går sikkert bra her hjemme for de raske syklistene bruker jo vegbanen! Så det er jo ledig plass, og gjør vi som i Danmark og Sverige er gang/sykkelvegbanen avdelt med stripe så det skal nok gå bra? Forholdet her hjemme er noe annet, vi bruker mopedene på de fleste lokale veger med unntak av E6.

Et annet forhold med førerne av disse saktegående kjøretøy, synes dette går så sakte at det ikke er så nøye med annet sikkerhetsutstyr enn hjelm i beste fall! Skrekk og gru om en blir presset av vegen og velter iført shorts og sanddaler, spør de som har prøvd.

Ganske riktig som det nevnes i artikkelen er svært mange, kanskje de fleste av markedets mopeder/scootere er i utgangspunktet produsert med større effekt og fart, ofte 5-12hk og toppfart på ca.90-100km/t, bremser, chassis, fjæring er dimensjonert for dette.

EU-utgaven blir «strøpt ned» med et resultat at motorene, da særlig 2-takterne sotes ned og effekten/farten blir gradvis dårligere. Dessuten får disse motorene et større utslipp av uforbrente gasser og blir derfor et lite «miljøsvin», men det er kanskje ikke så nøye? Det er derfor direkte feil å si at mopedene som tilbakeføres til original ytelse er trimmet, men hos myndighetene er det denne betegnelsen som gjelder.

Torsdag 16. mars 2006, altså for over 9 år siden hadde jeg et innlegg på debattsiden vedrørende dette tema, hvor jeg påpekte at regelverket og Vegdirektoratet og deres underliggende etater var og tydeligvis fortsatt er «nedsnødd» uten at det finnes evne til å se på dette på nytt. Som Bardalen påpeker i sitt innlegg er det «risikosport» å kjøre moped/scooter pr. d.d.

Personlig har jeg den oppfatning at føreropplæringen enkelt kan gjøres litt mer realistisk enn i dag, fokusere mer på unnamanøvre, nødbremsing og erfare hvordan sykkelen oppfører seg i litt hastighet (ved kjøring under trygge forhold på bane) ikke i kjøregård med lav hastighet. Erfaringsvis har dette lite praktisk nytte, utenom litt balansetrening. Ting skjer mange ganger kjappere i virkeligheten. (snakker av erfaring etter å ha kjørt motorsykkel siden 1970).

Det er vel ingen hemmelighet at vi «må bare» prøve hastigheten på doningen, så det kan jo være god investering med litt opplæring og opparbeide respekt for kjøretøyet.

Jeg har sjekket med sjåførskoler i området hva som er forskjellen på «å ta» mopedførerbevis og førerkort for lett motorsykkel og det er ikke mye, så hvorfor ikke fjerne EU-mopeden, så kan 16-åringen selv velge om en vil kjøre 50 ccm eller 125 ccm, så kan vi jo gjøre en liten begrensning at 50 ccm ikke får ta pas- sasjer avhengig av hva fabrik-kene godkjenner? Det er vel ganske tydelig at undertegnede er «møkka lei»regelverk og bestemmelser som faktisk stammer fra 60-tallet i enkelte tilfeller når det gjelder veg og kjøretøyforskrifter. Jeg lurer på om det ikke snart er på tide å gjennomgå og tidstilpasse regelverket. Egentlig skulle det ha skjedd for 20 år siden!

Til dere som sitter i Vegdirektorat og Samferdselsdepartement: Lytt mer til brukerorganisasjonene, ta imot råd og tilpass dere virkeligheten, selv om det sikkert er noen i «systemet» som får pusteproblemer av endringer! Drit i det, vi har ingen ungdommer å miste på grunn av dusteregler.

Ha en ulykkesfri mopedsesong!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke