Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Helse: Dekningen av luftambulanse i Innlandet er svært dårlig. Foto: Morten Holm , NTB Scanpix
 
Luftambulanse til Innlandet - hva nå?
Innlandet har en svært dårlig luftambulansedekning. Alle politiske partier er enige om at Innlandet (mjøsområdet) trenger en luftambulansebase.

Publisert: 12.jun.2017 13:35
Oppdatert: 12.jun.2017 17:59

Folkebevegelsen for et komplett sykehus ved Mjøsbrua

Ledelsen og prehospital divisjon i Sykehuset Innlandet har kjempet lenge for dette. Denne basen vil komme i tillegg til basen på Dombås. Stortingsrepresentant Ketil Kjenseth (V) fikk i fjor gjennomslag i regjeringen for en startbevilgning på 10 millioner kroner til «prosjektering av en luftambulansebase på Innlandet». Det er vi glad for. Helse Sør-Øst (HSØ) fikk oppdraget og pengene. Så ble det stille. Helt stille.

Vi har henvendt oss flere ganger til HSØ, og fått vite at man avventer nasjonal utredning om luftambulansestrukturen. HSØ har selv et ansvar for utredningen. De forhaster seg ikke, og for utenforstående kan det virke som om målet er å trenere saken. Er ikke HSØ interesserte i at Innlandet skal få en luftambulansebase, selv om signalene fra regjeringen er soleklare?

Behovet i Innlandet er utvilsomt. Penger er bevilget. Man trenger ikke en lang og byråkratisk utredning for å fastslå dette. Ikke minst tilsier den medisinske utviklingen bare de siste årene at man må ha en luftambulanse stasjonert i mjøsområdet. Stadig flere hjerteinfarkt og hjerneslagpasienter får nå livsviktig behandling i Oslo, og dette er tilstander som haster. Og luftambulansetilbudet for øvrig på Innlandet ved akutt skade eller sykdom er altfor dårlig. Vanlige «hjulambulanser» gjør en kjempejobb, og er sammen med legevaktene grunnsteinen i akuttberedskapen. Men det er en kjensgjerning at mannskapet på luftambulansene har muligheter som vanlige ambulanser ikke har. Og ikke minst, de kan FLY over køene, over åsene, utenom veiene. Selvsagt setter været begrensninger, men over 90 prosent av oppdragene påvirkes ikke av været. Og ligger tåka tykk, kan mannskapet rykke ut med en legebil, eller sammen med ambulansepersonell. Luftambulansen er supplement til den vanlige beredskapen, den erstatter ikke ambulansetjenesten.

Det tar for lang tid å vente på en ledig luftambulanse fra Oslo. Rundt tre kvarter til det sentrale Innlandet. Og vi vet at de to helikoptrene i Oslo er svært presset. Vi har også fått med oss at luftambulansene i Oslo nå tilføres ytterligere ressurser, mange millioner, for å styrke kapasiteten. Burde ikke disse ressursene heller gå til et Innlandshelikopter, i tillegg til de 10 millionene fra regjeringen? Da kunne vi snart vært i gang. Et helikopter i Innlandet vil kunne frakte mange av pasientene Oslohelikoptrene frakter fra Innlandet i dag, og således minske presset på Oslobasen. Vi har stilt spørsmålet før: er vi som bor på Innlandet mindre verdt enn befolkningen rundt Oslofjorden?

Vi har baser i Ål i Hallingdal og på Dombås, men også disse bruker tre kvarter til en time på å komme seg til mjøsområdet. Det er altfor langt unna når det haster.

I Norge i dag er det 12 luftambulansebaser. Den siste ble etablert i fjor, på Evenes i Nord-Norge. Noen argumenterer med at det er «for dyrt» med en ny luftambulansebase i Innlandet. Men det er ikke dyrere i Innlandet enn andre steder i landet.

Vi ønsker nå et helt konkret svar fra Helse Sør-Øst: Når kommer den nye luftambulansebasen i Innlandet?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke