Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
JERNBANE: En løsning er både billigere og bedre - øst, skriver Trond Kjernli.Illustrasjon: Jernbaneverket
 
Lukter og innsigelser

0
Publisert: 03.sep.2016 04:00
Oppdatert: 03.sep.2016 08:57

I sin lederartikkel lørdag prøver sjefredaktør Bleness igjen å lande jernbanedebatten ved å konkludere med at kulvertløsningen er spiselig for alle. Jo, men det er bare det at det finnes en løsning som er mye bedre, og mye billigere, og den løsningen heter Øst.

Noen prøver å villede oss med at Øst er diskvalifisert med hensyn på nasjonale retningslinjer om knutepunktutvikling. Dette har jeg sjekket opp, og det er misforståelse. En nasjonal retningslinje er akkurat det, en retningslinje. Det er ingen fasit. Og for en retningslinje er det helt nødvendig med lokale tilpasninger. Derfor ligger Øst klart innenfor.

Vi trenger heller ikke å flytte sentrumsfunksjoner i Hamar selv om jernbanestasjonen flyttes. I Hamar lever jernbanen og sentrum mye sine egne liv. Toget er i liten grad endestasjon for sentrumsaktiviteter i Hamar.

Det vi trenger for å oppfylle de nasjonale retningslinjene, er en gradvis bolig- og næringsutbygging i nærheten av Vikingskipet. I så måte ligger Midtstranda der som skriker etter oppgradering og utvikling. I gangavstand til Vikingskipet.

Videre har vi et halvferdig Briskeby stadion et steinkast fra. Det halvferdige står som et tragisk symbol på dårlig planlegging og dårlige planleggere i Hamar. Med en jernbanestasjon ved Vikingskipet blir kanskje private investorer med på å bygge anlegget ferdig med boliger og næringslokaler. Og konsertarena. Dette må være midt i blinken for Norsk Tipping. I stedet vil man bruke milliarder av kroner på å fylle igjen Hamarbukta, og starte nye byggeprosjekt her. Det er selvsagt mulig, men ufattelig dumt.

Øst var i utgangspunktet JBVs eget alternativ. Etter en konsekvensutredning kom alternativet klart best ut både på prissatte og ikke prissatte kriterier. Dette får JBV til å stemple alternativet sitt med «Frarådet». Det er noe jeg ikke skjønner her. Det lukter vondt av hele prosessen.

Oppå det hele har JBV beholdt bruløsningen i vest som et anbefalt alternativ. Det betyr at dette er en løsning JBV mer enn gjerne kan tenke seg å realisere. Dette bør bekymre Bleness også. Dersom Hamar kommune nå vedtar en kommunedelplan med dobbeltspor i vest, og regjering og storting senere finner kulvertløsningen for dyr. Hva ender vi opp med da?

Nå trues vi med at dobbeltsporet vil bli forsinket av innsigelser dersom noe annet enn Vest blir vedtatt. Dette er i så fall et ansvar som ligger på dem som kommer med innsigelsen, ikke på Hamars befolkning. En slik trusseltaktikk gagner ikke demokratiet, men framstår i stedet som en trussel mot det. Ved å anbefale Øst, og fraråde bruløsningen, ville vi få en fri og demokratisk prosess i Hamar, som kulminerte i et godt forankret vedtak i kommunestyret.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke