17. sep
 
Lydløs reiselivsmesse
De fleste vil være enige om at det skjer positive ting i byen vår og omegnen.

0
Publisert: 16.mai.2015 04:00
Oppdatert: 18.mai.2015 07:17

MENINGER

Kulturhus, kjøpesenter, nye promenadegater, en livlig kafé- og restaurantflora, flere med vekt på lokale, kortreiste tilbud, bedre tilgjengelighet til mjøsstranda, alt har vært med på å gjøre byens ansikt både spennende og mer innbydende. Flere flotte gårdsbruk i distriktet satser på agro-turisme på hver sin måte. Det blide, romslige landskapet med innlandshavet og den høye himmelen blir oppdaget av stadig flere. I takt med dette vokser innbyggernes selvbevissthet og identifikasjon med byen sin og omlandet.

Og mediene følger opp. Vi leser stadig - ikke minst her i HA - om tiltak rundt omkring som vitner om kreativ gründervirksomhet av mange slag og på ulike plan. Felles for alle er troen på at vi har noe å tilby både lokalbefolkningen og tilreisende. Det blir ofte understreket at hedmarkingene har vært for beskjedne, ikke flinke nok til å «selge» Innlandet og verdiene vi forvalter her, heimstadstoltheten har ikke stått høyt nok i kurs. Det er i ferd med å forandre seg nå.

I tråd med denne utviklingen er det ekstra gledelig at Hamar, etter flere forsøk, i år fikk være vertskap for Norges største reiselivsmesse, Norwegian Travel Workshop, et mektig arrangement Innovasjon Norge står bak: 350 turoperatører fra 30 nasjoner, møter 300 norske tilbydere. Til sammen 700 deltagere fylte Vikingskipet fra mandag til onsdag. På programmet var informasjonsmøter og seminarer hvor hundrevis kontakter ble knyttet, tusenvis av salgsframstøt drøftet, hvor Norge, og arrangørbyen, selvfølgelig spilte hovedrolle.

Utflukter gikk blant annet til Domkirkeodden (konsert), det var RIB-safari til klatreparken på Helgøya, akevittsmaking på Atlungstad, og for dem som ikke fikk nok der, cognacprøver «med någå attåt» på Simenstad . Deltakerne samlet seg i Kulturhuset til mingling utenom det faglige programmet, og «farewell-partyet» ble holdt på Sagbladfabrikken. Arrangementet hadde et budsjett på 10 millioner. Hver bynære hotellseng var booket. Man kan bare drømme om de positive ringvirkningene et slikt arrangement kan få for Hamar by og vårt distrikt.

Så skulle vel alt være bare fryd og gammen? Javisst, men bare nesten. Selv hadde jeg hørt om reiselivsmessen i lang tid og gledet meg å vegne av byen, og med dem som sto for arrangementet. Jeg var faktisk nysgjerrig på hvordan denne hendelsen skulle markeres overfor Hamars innbyggere. Men Norges største og viktigste reiselivsframstøt kom og gikk uten at jeg fikk det minste nyss om det. Den eneste reiselivsnyheten jeg husker fra forrige ukes avisoppslag, var en dobbeltside om et turisttiltak i Brumunddal.

Jeg leser lokalavisen daglig og har til dato ikke sett én linje i HA om Norwegian Travel Workshop. Hva med å markere at de mange lokale initiativene bærer frukt? Hva med å uttrykke en smule stolthet over at Hamarregionens tilbud, og våre arrangører finnes attraktive og proffe, nok til å få ansvar for et internasjonalt prestisjearrangement av dette formatet, nettopp siktet inn på å skape interesse for vårt land og vårt distrikt? Tanken på hva denne eksponeringen kan komme til å bety lokalt kan få det til på svimle for de fleste av oss. Bare ikke for HAs redaksjon.

Hva var det som glapp her? Kan noen ta seg bryet med å forklare denne ubegripelige bortprioriteringen av det hittil definitive høydepunkt når det gjelder promotering av vårt distrikt og selve innlandshovedstaden?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke