buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
iptv
justin tv
paykasa paykwik
21. okt
 
Må 50–70 boenheter og 5–6 næringsbygg rives med vest-alternativet?

0
Publisert: 27.mai.2016 04:00
Oppdatert: 27.mai.2016 03:59

Vi har sett litt på JBVs fagrapporter. Der kommer som ventet vest-alternativet i senket kulvert under Hamarbukta positivt ut, målt mot en rekke parametre, selv om de bare har tatt med alternativene som innebærer igjenfylling av Hamarbukta, og heller ikke vurdert «Senket H1». De vurderer:

• K1-2: Sporet i bru over Hamarbukta

• K1-3b: Kulvert under Hamarbukta og videre under bakken. Hamarbukta gjenfyllt.

• K1-3b Max: Som K1-3b, men med lokk over helt fra stasjonen.

Vi har tidligere foreslått en modifisert kulvertløsning for JBV under Hamarbukta, uten oppfylling, og med en åpning inn mot Hamarbukta med en bredde på ca. 100 meter og en seilingsdybde på opptil 2 meter på sommerstid. Kulvertlokket på vestsida av bukta vil da ligge på høyden 121 moh.

Denne kan gå omtrent vannrett videre forbi Koigen, ca 3 meter under bakken, til Nordvikvegen ved Bryggeriundergangen. Ved Karl Jemtes gate ser vi i dagens skjæring at fjellet ligger ca 1m under bakken, i høyden 131 moh.

Hvis kulvertlokket kommer inn mot dette stedet i Nordvikvegen, 190 meter nord for Bryggeriundergangen, vil fjelltykkelsen over tunelltaket bli 10 meter! Dette burde holde i massevis, og hvis JBV skulle ønske større tykkelse, kan de bare senke kulverten over Koigen.

Ved å la tunellpåhugget skje i Nordvikvegen:

• Trenger en ikke å krysse under dagens spor

• Trafikken i Aslak Bolts gate, Hakabekkvegen og Strandgata kan i byggeperioden gå som normalt• Strandvegen og Nordvikvegen blir stengt i byggeperioden. Dette er selvsagt en ulempe, men det er to alternative ruter for å komme seg til byen. Ingen blir innestengt.

I JBVs «Fagrapport Nærmiljø og friluftsliv» (side 5) skjer for oss en uforståelig sammenblanding. Her krysser åpenbart kulverten det gamle sporet, for de skriver at de vil ha problemer med å unngå riving av de gamle fabrikklokalene ved Nestle. Og så sier de:

«Til tross for at tunellpåhugg for alternativ K1-3b ligger 5-600 meter nord for tunnelpåhugg for K1-2, må det ved valg av dette alternativet og variant til K1-3b, innløses i størrelsesorden 65-70 boenheter samt 5-6 næringseiendommer, mot i størrelsesorden 50-55 boenheter og 7-8 næringsbygg ved valg av alternativ K1-2». Med «variant til K1-3b» menes her antakelig variant «Max» .

At et spor som går i kulvert minst 12 meter under variant K1-2, skal få et tunnelpåslag 5-600 meter lenger nord, strider mot all fornuft og må skyldes en forbytting. Dette kan ikke være riktig og må ses bort fra, i alle fall inntil JBV har gitt oss en god forklaring.

Legges kulverten i passende dybde mot Nordvikvegen, blir tunnelpåslaget kort, og en slipper å hindre trafikken både på banen og i den sterkt trafikkerte Aslak Bolts gate.

I tillegg må jo nevnes at ved dette alternativet slipper en å rive hus og næringseiendommer! Og selv godstog vil en verken høre eller se når banen er ferdig.

Koigen blir vel så godt som utilgjengelig i byggeperioden, men når banen er ferdig, blir alt som før. I tillegg blir det gamle sporet borte, slik at området blir større og tilgjengeligheten bedre. Kanskje vi i byggeperioden kan bruke Storhamarstranda og Domkirkeodden, slik vi gjorde for noen år siden?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat