buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
 
Må en grave enda dypere for kulvert?
Må en grave enda dypere for å få senket kulverten enda mer? Svaret på spørsmålet er dessverre ja.

Publisert: 02.mar.2017 22:39
Oppdatert: 02.mar.2017 23:29

For å få noe ned i jorda så en slipper å se det, må det graves. Til og med roser må graves så dypt ned at en blir svett og sulten av arbeidet, og det kan se stygt ut i bedet, men blir flott senere. Etter hvert bare flottere.

Bane NOR hadde før kommunestyremøtet 21. desember også tenkt å grave ned en kulvert over Koigen, slik at en slapp å se spor av jernbanen der. Bare av det blir det mange lass å kjøre bort. Dette har mange jamret seg over i HA og på Facebook, og særlig i Hamar Høyre. Og nå har Fylkesmannen foreslått å grave kulverten enda lenger ned. Han vi også ha kulverten under Hamarbukta. Da blir det enda flere lass å kjøre bort, og en enda dypere grøft å «grutitte» ned i mens den er åpen. Skrekk og gru. Det må vel være best å slippe dette?

Vi som har levd en stund, var i Oslo på begynnelsen av 70-tallet. Da var i årevis Studenterlunden (med Spikersuppa) et åpent krater (Studenterhølet) mens man bygde tunellbane og forbindelsen mellom Øst- og Vestbanen. Det var nok en fæl tid i Oslo sentrum. Men man ble ferdige, og i dag ser vi bare bare hvor riktig det var å grave.

Hvordan hadde det vært hvis Oslo-borgerne ikke hadde villet gå gjennom disse lidelsene? Betyr det lite å ha denne forbindelsen mellom Dovrebanen og banen til Drammen, Vestfold og Sørlandet? Burde de heller ha planlagt å ha stasjonen opp på Alnabru, med spor i dagen vestover til Skøyen? Hvordan hadde det vært å dra til Oslo da? Buss eller drosje innover til sentrum?

Etter vårt syn ville en avvisning av støy og bråk i disse årene ha vært et stort feilsteg for hovedstaden og landet. I en litt annen målestokk vil også en avvisning av gravingen som må til for å få Sigbjørn Johnsens senkede kulvert, være et feilsteg. Viss han greier å finne millionene som må til hos Siv, vil vi få et dobbeltspor som fremmer utviklingen av Hamar, ikke skader den.

Og sporet vil ifølge Bane NOR gagne landet ved at det gir mest nytte jernbaneteknisk, også med tanke på en framtidig hurtigtogforbindelse med Trondheim. Synlige tog og støy fra godstog vil være borte fra stasjonen og helt til Jessnes. Hamarbukta blir gjenskapt slik den en gang var, og Koigen blir bevart og utviklet inn til det gamle bryggeriet. Og vår staselige gamle stasjonsbygning vil stadig være en del av det stasjonsanlegget som møter våre gjester når de kommer til Hamar.

Tanken på de «herlige» virkningene dette vil ha for byen, gjør at vi er villige til å tåle litt før det er ferdig. Kanskje må vi et par somre bade og sole oss ute ved Ridehuset og Domkirkekodden, slik det har vært gjort i generasjoner tidligere. Kanskje det blir en kjærkommen forandring? Ta med barna og dra på landet for å bade!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat