17. sep
 
Må ikke tro på alt du hører i jernbanedebatten
I et innlegg i HA 29.11. kommenterer Endre Krogsrud sju punkt fra direktør Løvås i Jernbaneverket, og karakteriserte det han tok opp som «sju dårlige grunner.»

Publisert: 05.des.2016 15:32
Oppdatert: 09.des.2016 18:24

Hvor gode eller dårlige disse grunnene er, får hver enkelt vurdere, men svaret synes vi i alle fall ikke er godt. Vi ønsker derfor å kommentere seks av punktene:

1. Konstruerte badestrender vil Krogsrud ikke ha, det blir bare brådyp og sprengstein. Se på Koigen. Ser han sprengsteinen?

2. I Hamar er det minst 10 km med strandsone fra Vannverket til Vangsvegen ved Flagstadelva. Fra Espern til Skibladnerbrygga er det 1,7 km som kan sies å sjeneres av toget selv med JBVs kulvert. Hvor mange prosent er dette? I alle fall ikke 82.

3. Med JBVs anbefalte kulvertløsning blir toget borte fra rett utenfor Vangsvegen, og ingen tog vil sjenere noe derfra og nordover. Og er det ikke å fordreie faktum å si at 600 husstander har fått beskjed om at de kanskje må flytte? De 600 har fått beskjed om at de kan bli berørt på en eller annen måte. Et par hus kan bli revet, men for de fleste er det snakk om rystelser under sprenging av tunell, og noen vil kanskje høre lastebiler kjøre av gårde med masse. Hvor har Krogsrud det fra at 600 husstander kanskje må flytte?

4. Kulverten slik den er planlagt, er urimelig høy. Det er rett. Men JBV har tydeligvis trodd at Hamar-borgerne gjerne ville ha et slikt bakkelandskap mot Mjøsa, men dette er slett ikke nødvendig. Kulverten trenger ikke å være høyere enn 127,4 moh., eller 0,7 meter høyere enn fortauet utenfor Tante Gerda.

5. Hvem har sagt at Ridehusstranda blir skadelidende? Båtlivet må selvsagt flyttes hvis Hamarbukta skal fylles igjen, men i så fall blir det nok fyllmasse igjen til å lage nye havner.

6. Det er nok delte meninger om dagens jernbanestasjon ligger ytterst på en halvøy. Etter vår mening ligger den sentralt i Hamar sentrum. Hvorfor tror du JBV vil bruke flere milliarder mer enn på Øst for å få beholde den i sentrum? Vi tror ikke JBV er så dumme på egne vegne. Det holder liv i jernbanedebatten med slike innlegg, men for at innbyggerne skal forstå alternativene og kunne fatte rasjonelle løsninger, nytter det ikke å spre usanne påstander på denne måten. Et munnhell sier at i en krig er sannheten det første som faller. Men dette er vel ingen krig?

Til slutt vil vi minne Krogsrud og andre om at finnes et kompromiss som gjenskaper Hamarbukta til nesten opprinnelig form og størrelse, med en molo utenfor som formes av enden av kulverten idet den dukker under vann utenfor SeaSide. Denne kulverten er ikke høyere enn det som trengs for å holde i en 200-årsflom, bare 70 cm høyere enn fortauet i Strandgata. Kanskje vi kan samles om et slikt kompromiss?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke