15. sep
Jernbane: Viktig å holde Trygve Slagsvold Vedum unna regjeringskontorene,, skriver Knut Faldbakken.Foto: Trond Lillebo
 
Må jeg bli Høyre-velger i år?
Jernbanesaken: Det kan bli nødvendig å stemme Høyre ved årets valg i år for å holde Trygve Slagsvold Vedum unna regjeringskontorene.

Publisert: 16.aug.2017 15:54
Oppdatert: 17.aug.2017 06:46

I mine snart seksti år som stemmeberettiget nordmann har jeg ikke en eneste gang stemt annet enn rød-grønt. Uansett lokalpolitiske sympatier – og/eller antipatier – har jeg alltid ment at den moderate venstresida har stått for den sikreste garantien for en stø og fornuftig utvikling her i landet, og dermed også i min egen by.

Men i år er det annerledes. Plutselig er et spørsmål av akutt betydning for Hamars framtid blitt skjøvet helt inn i regjeringskontorene. Jeg snakker selvsagt om togsaken.

Det endelige valget av jernbanetrasé gjennom byen skal avgjøres i Kommunaldepartementet. Dermed får kommende stortingsvalg en ny og uvanlig aktualitet på bakkeplan her i Hamar. Kommunalministeren blir selve krumtappen når byens ansiktstrekk skal tegnes på nytt: Skal vi få en ny og attraktiv by som åpner seg mot Mjøsa, hvor tidligere båndlagte områder vil kunne utvikles til beste for oss alle, slik kommunestyret og folkeflertallet vil?

Eller skal vi fortsatt måtte leve med en jernbane som deler byen i to på langs, denne gangen med en voll mer enn dobbelt så stor og ruvende, og dermed dobbelt så ødeleggende for byens kontakt med innsjøen, vår essensielle forankring i historien, vårt unike særpreg som innlands-kystby, og suverent viktigste trivselsfaktor? I tillegg blir vi tilbudt en fem-seks års anleggsperiode med Aleppo-lignende tilstander gjennom hele sentrum.

Da HA denne uka lanserte Trygve Slagsvold Vedum som plausibel ministerkandidat etter et mulig – til og med sannsynlig – regjeringsskifte, satte jeg morgenkaffen i halsen: Der røyk Øst-alternativet! Uansett utredninger og beregninger av praktiske og økonomiske fordeler ved Øst, vil en kommunalminister fra Sp programmessig måtte velge alternativet hvor mest matjord blir spart (skjønt, det er tvil om hvor stor forskjellen blir).

Vedum snakker mye og fort og forbilledlig klart om sine og partiets prioriteringer. Lokaldemokratiets bannerfører grep da også sjansen til å breie seg ut over hele HA-forsiden med sin deklarering av Vest som det beste «for byutviklingen». Det vil ikke være mulig for ham å styre unna Jordvernet, det samme jordvernet som har lagt en jernring rundt Hamar by og i tiår etter tiår hindret en naturlig utvidelse østover.

Vi er alle, etter et par års hissig debatt om jernbanesaken, etterhvert gått grundig lei av den evige ping-pong matchen hvor de samme argumentene blir slengt fram og tilbake i et tåkehav unøyaktigheter, usakligheter, vrangtolkninger og «fake news» som har forkludret de større perspektivene. Ett slikt forkludrende moment har vært Jernbaneverkets (nå Bane Nors) egen dobbeltrolle – og uklare, selvmotsigende utspill - i planperioden.

Deres mandat – og kompetanse – skal ligge i det jernbanetekniske. Her i byen oppkaster de seg for sikkerhets skyld til byplanleggere og går fullt inn for utfylling av Hamar-bukta (som Riksantikvaren vil frede), og boligbygging tett og høyt ute på fyllingen, alt til beste for oss heldige Hamar-folk. Men de glemmer at byutvikling er kommunens oppgave, den bestemmes ikke i BNs kontorer i hovedstaden. Om BN som viktig eiendomsutvikler har spesielle interesser, for eksempel økonomisk vinning, forbundet med jernbanesporets plassering, bør det komme fram i lyset.

For å unngå å gjenta meg selv videre i debatten, vil jeg sitere noen setninger fra en virkelig autoritet på området, arkitekt Peter Butenschøn som i en helsides artikkel i Aftenposten behandler jernbanens innvirkning på norske byers utvikling og miljø – hvor Hamar også blir nevnt - tilfeldigvis samme dag som Vedum lanserte seg selv som Vestlinjens høye beskytter i HA:

«De fordeler et forbedret togtilbud kan gi reisende … kan mer enn oppveies gjennom ødeleggende miljømessige inngrep i bystrukturen». «Stasjonsplassering har, historisk sett, i begrenset grad vært styrende for byenes utvikling … Om stasjonen i Hamar flyttes 500 meter betyr det ikke at byen tapes for kraft, for byen er mer enn en … soveby for Osloregionen». «Byutvikling er fremdeles politisk styrbar … Konsekvensene av jernbaneprosjektene vil være så store at det ikke er betryggende at ansvaret for dette nå legges litt usynlig i departementene».

Alt dette går direkte inn i den lokale debatten, momenter som både Bane Nor, sentrale politikere og Vest-entusiastene velger å overse.

Jonas og Audun må ha meg unnskyldt, mitt valg om en måneds tid blir lett: Jeg må stemme for å holde Vedum unna regjeringskontorene. Ikke fordi jeg misliker ham eller partiets hans spesielt. Men fordi Hamar bys framtid er viktigere for meg i dag, enn symbolsk å støtte den «riktige» politiske siden.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke