Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
TOG: Jernbanen skal gjennom Hamar, ikke bare til, skriver Geir Bjørnar Smebye.Foto: Christian E. Bergheim
 
Målet er ikke til, men gjennom Hamar
Vi har flere ganger blitt beskyldt for å kjempe for løsninger som ikke gir nytt dobbeltspor til Hamar i 2024.

Publisert: 28.feb.2017 19:13
Oppdatert: 28.feb.2017 19:18

Vi mener, som tidligere, at det er bedre med den beste løsningen litt senere enn en dårlig løsning raskt. Vi skal tross alt ha den løsningen som velges i svært lang tid.

Fylkesmannen kom for en stund siden med sitt forslag om å velge Vest med en enda mer senket kulvert. Dette har flere Vest-tilhengere grepet tak i. Det synes som om disse, enten det er et politisk parti, seniorer, kulvertforkjempere eller noen velforeningsledere har glemt noe vesentlig:

• Jernbaneverket (JBV/BN) la frem et kulvertalternativ som forutsatte massiv utbygging i Hamarbukta for å dekke merkostnadene. Fylkesmannen har fjernet denne inntektskilden. Merkostnaden ved løsningen er dermed formidabel.

• JBV/BN har mange ganger advart om at en ytterligere senket kulvert ville medføre betydelige økte kostnader. Fylkesmannens forslag blir dermed enda dyrere for samfunnet.

• Løsningen er ikke utredet og vil kreve et betydelig arbeid, langt mer enn det som gjenstår for tilsving i Øst.

• Hvordan kan de som støtter dette forslaget si at dette gir dobbeltspor til Hamar i 2024? Har man glemt at dette dobbeltsporet inn til dagens stasjon må senkes betydelig og derfor ikke vil fungere med dagens spor nordover i en overgangsperiode.

• En slik løsning krever dermed en samlet utbygging gjennom hele Hamar og vil derfor ikke komme noe raskere enn en Øst-løsning. Målet må være dobbeltspor gjennom Hamar, ikke til Hamar.

• Vestløsningen vil dessuten medføre lange stopp for dagens bane i anleggsperioden, noe som medfører store tap både for samfunnet, bedrifter og enkeltpersoner.

Østforkjempere er beskylt for å kjempe for noe som ikke er ferdig utredet. Vi mener at denne beskyldningen i langt større grad rammer de som nå støtter Fylkesmannens forslag.

Tilsving er, som mange har kommentert, ikke ferdig utredet, selv om JBV/BN har et spennende forslag i løsning A, den korte varianten. En annen løsning kan være mer fremtidsrettet, elektrifisert enkeltspor fra Eidsvoll til Skarnes. Dette vil kunne erstatte manglende tilsving i Hamar, Elverum og Kongsvinger. Løsningen kan også bygges ut når det reelle behovet er der en gang i fremtiden.

Hamar stasjon er ikke en storbystasjon, men en regionstasjon. Det betyr at man må ta høyde for god kommunikasjon mot hovedveier, tilbringerløsninger og ikke minst parkering. Alt dette blir dekket opp i langt større grad i Øst enn i Vest og byggingen kan skje uten belastning for sentrum og strandsonen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke