hacklink
18. sep
Jernbaneverket.: Sverre Setvik på HAs 1. side 1. juli.
Foto: Eli J. Haugen
 
Mageplask og lokaldemokrati
Jernbaneverkets planleggingsleder Sverre Setvik prydet HAs førsteside 1. juli. Setvik er en dannet mann.

Publisert: 31.aug.2016 04:00
Oppdatert: 31.aug.2016 10:51

Han nærer ifølge HA bekymring for lokaldemokratiet i Hamar. Jeg vet ikke om det er desken i HA som får dette til å se ironisk ut, for i saken virker uttalelsene mer moderate. Det er det «tøffe debattklimaet» i valget av jernbanetrasé som foranlediger bekymringen.

Undertegnede deltar ikke på sosiale medier, og vet ikke hva som skrives der, men det burde ikke overraske noen at det dukker opp utemmede aktører. Derimot mener jeg at debattspaltene i HA viser et klima som er innenfor.

Ironien i JBVs bekymring for lokaldemokratiet finner jeg heller i prosessen som har pågått fram til nå, en serie folkemøter for informasjon og meningsutveksling, en stor folkebevegelse mot vest-alternativet og politisk flertall i kommunestyret for bred høring. Som av JBV besvares med maktspråket «frarådes» og skal implisere innsigelse.

Begrepet kan ikke forsvares med argumentene som JBV listet opp. Verken økonomisk, teknisk eller tidsmessig. Uttrykket «mageplask» ble brukt fra ledende hold i opposisjonen for å karakterisere regnbuealliansens håndtering av maktspillet rundt valget av ny jernbanetrasé gjennom Hamar. Dersom opposisjonen ikke føler at JBVs ultimative «anbefaling» er en suksess for Aps venteogse-holdning, må utsagnet oppleves som en boomerang.

Debatten har vært like mye preget av polemikk som saksoppklarende argumenter, og det er fristende å henge seg på trenden. Talspersonene for «snarest-aksjonen» mener vestmotstanderne er nærsynte, fordi vi ikke tar hensyn til regionen. Nærsynthet gjelder både tid og rom, og etter min mening dekker «snarest» en nærsynt tilnærming, med tanke på at vi skal ha en trasé for minst 100 år. At de får støtte fra politikere, næringslivsledere og samfunnsaktører nord for og rundt Hamar kan ikke forundre noen.

I Ringsaker jubler rådmannen for at den nye traseen gjennom Brumunddal gir grunnlag for bedre kontakt med Mjøsa. Hvorfor skal Hamar miste sine naturgitte forutsetninger for det samme? At ledende fylkespolitikere går for vestløsningen betyr ikke at den er bra for Hamar. Hamar framstår for stadig flere som drivkraft for innlandsutviklingen og tiltrekker seg ny etablering. Det medfører blant annet press på boligsituasjonen, og vi får boligvekst i nabokommunene.

Jeg vil anta at mange på Stavsberg og i Bækkelaget sier de kommer fra Hamar. Statistikk viser høyere inn- enn utpendling for Hamar, noe som betyr at arbeidstakere i Hamar betaler skattepengene sine i nabokommunene. Østalternativet utløser store muligheter for byutvikling og sentral befolkningsvekst, og planene er klare.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke