Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Man skal ha sovet i timen ...

Publisert: 24.apr.2017 22:44
Oppdatert: 24.apr.2017 23:58

Det eneste som kan ødelegge tidenes jernbanesatsing i Norge de neste årene, er en rødgrønn regjering etter valget. Inntrykket fester seg når jeg leser meg opp på avisene fra før påske. Makan til krisemaksimering og surving fra toneangivende politikere i Hedmark. Fakta er jo at i Nasjonal Transportplan 2018-2029 er det tidenes jernbanesatsing, ja ikke siden Stortinget i 1890-åra vedtok å bruke nesten et helt statsbudsjett på å bygge Bergensbanen har det vært og skal det satses så offensivt på jernbanen i Norge. Jeg er stolt av at Venstre går i bresjen for dette.

Den totale rammen på Nasjonal transportplan (NTP) er på 928,7 milliarder kroner, og nær 35 prosent eller drøyt 320 milliarder kroner satt av til jernbaneformål. Jernbanen får hele 45 prosent av investeringskostnadene i planen. Det er en historisk satsing.

Man skal også ha sovet i timen for ikke å ha fått med seg jernbanesatsingen de siste fire årene. De rødgrønne partiene bør være fornøyd med at den forrige Nasjonale Transportplanen de sjøl la fram, er overoppfylt av Venstre og KrF sin harde kamp i hvert eneste statsbudsjett med H/og Frp-regjeringen. Ja, også vedlikeholdsetterslepet på jernbanen er redusert for første gang på mange tiår, takket være det borgerlige samarbeidet de siste årene.

Så hva med «bare til Åkersvika» her på Hedmarken i kommende planer?

Det er lagt inn en satsing på nærmere 10 milliarder kroner i dobbeltspor gjennom Stange og fram til Åkersvika de neste årene. Og det stopper ikke der, for av de 24,5 milliarder i investeringsbehov fra Åkersvika i Hamar til Lillehammer er det lagt inn nesten 15 milliarder fra 2024 til 2029. De siste 10 milliarder kronene skal bevilges fra 2030-2034. Vårt felles mål må jo være Brumunddal 2026 fra et samlet politisk miljø i Hedmark.

Uansett trosretning i valg av trasé gjennom Hamar, er det ikke vanskelig å forstå at for å ivareta Hamars kvaliteter som mjøsbyen, naturhensyn i Åkersvika og påkobling på Rørosbanen, hadde heller ikke selveste Jonas Gahr Støre kunnet sikre raskere fremføring av dobbeltspor til og gjennom vår region. Tvert imot.

I tillegg til dobbeltspor på Dovrebanen, kommer det satsing både på elektrifisering av Røros- og Solørbanen og utbedringer på Kongsvingerbanen de neste årene.

Det eneste som kan ødelegge tidenes jernbanesatsing for oss i Innlandet nå, er derfor at Ap og Sp vinner valget til høsten og etter valget ikke prioriterer bevilgninger til jernbanesatingen over kommende statsbudsjett. For gjennom Nasjonal transportplan har V, KrF, H og Frp forpliktet seg til denne satsingen. Surving og klaging i alle retninger er bare godt nytt for de som vil ha jernbanesatsing i andre landsdeler enn vår.

Venstre har levert og vil fortsette å levere på jernbane.

andrekandidat Hedmark Venstre

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke