Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
HAMAR-BYSTRAND: I dag knytter jeg stadig sterkere bånd til en kjær strandsone – Hamar bystrand, Koigen.
 
Markedskrefter vil ødelegge Hamar
Politikeres frislipp av markedskrefter har nå lagt Hervold-kvartalet i ruiner. Nå er alle fugler fløyet. Men ikke langt – de har slått seg til i Hamar-bukta hvor gresset er like grønt.

Publisert: 20.des.2016 07:59
Oppdatert: 20.des.2016 10:17

MENINGER

Folkeaksjonen for et grønt Koigen ønsket at Hamar skulle gjenoppdage sitt dyrebare arvesølv fra 1849 – nemlig den naturlige kontakten med vannet og Mjøsa. Det er disse genene byen er unnfanget ved. Byen og Mjøsa danner en helhet. Denne malen ligger fast i stormkastene.

En kan tenke seg at Hamar var anlagt ved en elv i stedet for Mjøsa, og at det var landskap på andre siden av elven, mot Helgøya. Da ville det være naturlig å utvide byen den vegen. Men det ble altså Hamar og Mjøsa som fant sammen, med et vekstpotensial innover i lendet.

I dag knytter jeg stadig sterkere bånd til en kjær strandsone – Hamar bystrand, Koigen – aktivitetsparken og holmen – med minnesmerket over byens ungdommer, som gikk bort 22. juli 2011 i katastrofen på Utøya. Holmen er et hellig sted for Hamar.

Moralske personer føler at deres handlinger får konsekvenser for andre. Men kulverttilhengere ser ikke ut til å ha ekte følelser for Hamar. For dem er Koigen noe materielt som blir dobbelt så stort ved å fylle ut Hamar-bukta og sanere bryggeområdet. Enkelte er overbeviste om at denne materielle omveltningen er «best for Hamar».

Overordnende verdier er ukjente for Ap og JBV i jernbanesaken. De har bare en lærebok: «Statens mal for Intercity-utbygging» – en mal for x antall norske byer for at NSB skal tjene mest mulig penger. Men Hamar er ikke som alle andre byer. Byens sjel må pleies med varsomhet.

Ap-veteraner hvisker om at jernbanen skal gå der den alltid har gått. Men det er feil og en anakronisme. Først kom Mjøsa, så Hamar. Jernbanen kom først i 1880 og 1890. Vi bøyer ikke av for andre overordnende verdier enn Statens, sier JBV og opptrer som en stat i Staten, berett til å begrave byens hellighet, historiske stempel og Statens Riksantikvar på en gang. Alt sammen brudd på bærekraften, således kultur-vulgarisme og umoral.

Miljøfolk og Gud og hvermann som diskuterer miljø er det verste for pengemakten. Kulvert-tilhengere truer med at dobbeltsporet verken kommer hit eller videre. Kulvert er best for Hamar! roper de. Underlig nok går Hamar-området så det suser uten deres og jernbanens hjelp. Flere og flere etablerer seg her og flytter hit. Framtida ser lys ut for dem og de sier at det var ikke på grunn av jernbanen.

Det var beliggenheten, roen og oppvekstmulighetene som var magneten. Middelalderbyen «Hamar» utvikler seg i naturlige og trygge rammer for tiden. Det er rike vekstmuligheter her for dem som vil.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke