Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Tegning: Skissen det er vist til i teksten.
 
Mastodontløsninger i Hamarbukta?
Jernbaneverket (JBV) presenterte før jul løsning for Vest-alternativet hvor sporene fra vest kom opp i en kulvert ved flomsteinen.

Publisert: 29.mar.2016 04:00
Oppdatert: 29.mar.2016 10:25

Løsningen nådde ved stasjonen en høyde på åtte meter over dagen spor, og hvor Hamarbukta var fylt igjen. Når Oddvar Hemsøe i HA 19. mars kaller dette mastodontløsninger, må vi være enige. I kommunstyremøtet 17. mars ble JBV spurt om det går an å få en modifikasjon av denne løsningen som sparte Hamarbukta og ga den sammenheng med Mjøsa. JBV svarte bekreftende, og sa at dette ville de jobbe med.

Vår gruppe, som primært arbeider for en løsning helt under bakken til Olympiabrua, har sett på hvilke muligheter det ligger i en modifikasjon av JBVs kulvertløsning: Vi har senka kulverten så den blir liggende to meter under normalvannstand (123 meter) i vestkanten av bukta. Derfra har vi ført den med to prosent stigning østover mot stasjonen. Da vil sporene nå en høyde på 127 meter (200-årsflom er 126,4 meter) ved drosjebua. Denne løsningen krever kun at en flytter perrongene 150 m østover, og det er ingen stor endring av dagens stasjon.

Dette betyr at vi med denne tilpasningen får en stasjon der perrongene ligger i dagen 150 meter øst for nåværende plassering, men der vi verner strandsonen fra Hamarbukta, over Høiensalodden og videre til Koigen.

Hvordan vil så en slik løsning arte seg i Hamarbukta? Vi har tatt utgangspunkt i et offisielt kart over Hamar og tegnet inn traseen med grønn farge. Streken er 10 m bred, plass til to spor. Der kulvertlokket er under normalvannstand, har vi lagt blå farge på.

Ved C bryter den vannflaten og stiger østover til B, hvor lokket er på høyde med dagens 8-metersplan. Ved A er den på 127 meter høyde, og lokket kan tas av siden den er i flomsikker høyde. Derfra og østover til sporene når bakkenivå, vil kulvertkanten være vannrett. Det trengs kun et gjerde langs åpningen så ikke folk faller ned på sporene.

Der Skibladnerbrygga ligger i dag får vi på sommeren et 100 m bredt vannspeil, med god seilingsdybde i vest. En slik kulvert må fylles rundt med stein og pukk, og dekkes over med grus og sand for å beskytte den mot skade. Der kulvertlokket er over vann, har vi vist fyllingen på kartet. Veien til Espern og Tjuvholmen kan gå over kulverten mellom A og C, og derfra må den gå på fyllingen på utsiden av kulverten.

Om denne løsningen blir dyrere enn JBVs forslag, vites ikke, men den nye NTP sier at en må se lønnsomheten i et livsløpsperspektiv: «En løsning med relativt høy investeringskostnad, som gir vesentlige fordeler for drift og vedlikehold, kan derfor bli vurdert som lønnsom innenfor avskrivningsperioden».

Denne modifikasjonen sparer småbåthavna, og gir mulighet for å knytte Strandgateparken nærmere vannet når det gamle jernbanesporet er fjernet. Den gir en videre utfylling av 8-metersplanet, og hva en skal bruke dette til, må ses i sammenheng med hva en vil bruke området til i framtida.

For Hamar stasjon har den nesten ingen betydning, og det utvidete 8-metersplanet slått sammen med Strandgateparken kan bli et flott park- og festivalområde. En får ikke en så funksjonell stasjon som ved vår primærløsning, men hvis JBV kan leve med det, kan vel vi andre også?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke