16. sep
Ideskisse: Utdrag av kartet i HA 31. januar.Illustrasjon: Asplan Viak
 
Mektige utbyggere er på banen
Politikerne har talt, de har fulgt folkeflertallets ønsker, og både Rom Eiendom og et par andre med store utbyggingsplaner i strandsonen øst for Hamarbukta skjelver nok litt.

Publisert: 02.feb.2017 18:50
Oppdatert: 02.feb.2017 22:41

De skjelver ikke fordi de ikke får bygge, men fordi størrelsen på kulverten, utbyggbar indrefilet, blir vesentlig mindre enn de hadde sett for seg. Rom bør ikke ha de største bekymringer, for de har sannelig areal nok på gamle sporområde, og får sikkert noe å ta tak i på en eventuell ny stasjon øst for Stangebrua også.

Dessuten har Rom allerede i 2011 sikret seg rettskraftig utbyggerrett langs Stangeveien – slik også kartet i HA 31. januar viser. Disse seks blokkene er godkjent med fem etasjer og blir en massiv skjerm foran hele Østbyen. Kanskje blir det annerledes om disse, som i godkjent reguleringsplan kalles Hamar Skysstasjon, ikke blir skysstasjon. Men ingen, verken Rom eller politikere, har siden vedtaket i 2011 kommentert planen.

Utbyggerne sitter uansett ikke rolig og venter, og vi har sett at Rom sammen med Utstillingsplassen har planer klare for både digert hotell og høye boligblokker ved inngangen til Tjuvholmen. At Espern skal bygges ut vet alle, men kartet i HA 31. januar viser også arealgrensene for de totale mulighetene andre utbyggere har med linjeføring via redusert kulvert mot vest.

Bortsett fra kulverten som fortsatt dekker store arealer utenfor gamle politihus og utfylling av bukta mellom politihuset og vegen til Tjuvholmen er plankartet nær identisk med kartet til Rom fra 2011. I 2011 var ikke dobbeltspor påtenkt, og områdereguleringsplanen, var tre-delt.

1. Kollektivknutepunktet.

2. Godsområdet, jernbaneverkstedet og Brua fra Brugata til Espern, og

3. Espern.

Slik var det i 2011, men nå går toget og alle utbyggerkrefter er i sving for om mulig å konstruere en spiselig kulvert, mens JBV truer med bru som ingen vil ha. Forhåpentlig heller ikke departementet.

Kanskje kan Esperns kulvertinnspill, hvor en del av Hamarbukta beholdes, være nær spiselig. De tenker i alle fall helhetlig og det anvises sågar en helt nødvendig utvidelse av båthavna på Tjuvholmen, siden Brygga båthavn skal fjernes. Ei svær utfylling blir det uansett og byplanlegger Butenschøn lar seg ikke dupere. Stasjonen i Hamar blir aldri noe Oslo S.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke