buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
16. okt
STØTTESPILLERE: Liv Ødbehr understreker hvor viktig det er med god kontakt mellom de ansatte og beboerne. Og beboerne på Ottestad sykehjem har gode støttespillere i staben, her representert ved Anne Haugen, Anne Gjestvang, Morten Heia og Liv Ødbehr.
 
«Ottestadmodellen» viser veg i demensomsorgen
God kommunikasjon og godt samarbeid mellom personalet og pårørende, er av største betydning når en skal fremme brukermedvirkning. En ny undersøkelse ved Ottestad Undervisningssykehjem viser at de har klart begge deler!
Det grundige arbeidet som personalet ved Ottestad sykehjem har lagt ned i arbeidet overfor pårørende ved institusjonen, er et godt eksempel på at ulike faggrupper utfyller hverandre når de samarbeider om viktige sider ved omsorgen.
LIV ØDBEHR

Vi vet at dagens utfordringer i demensomsorgen er store, og at de ikke vil bli mindre i årene som kommer. I den sammenheng er det viktig å ikke glemme det som er bra, og som kan skape gode samarbeidsforhold mellom pårørende, bruker og personalet. Evaluering av Ottestadmodellen er en slik «gladmelding».
Ottestadmodellen
Ottestad Undervisningssykehjem har i lengre tid arbeidet med å utvikle og styrke brukermedvirkningen i omsorgen overfor personer med demens. Ettersom mange av brukerne ikke greier å ivareta egne interesser, betraktes pårørende som deres talsmann og representant.

I 2005 ble det tatt i bruk en modell for planlagte samtaler med pårørende ved sykehjemmet, som siden er blitt kalt «Ottestadmodellen». I undersøkelsen som det refereres til her, evalueres modellens kvalitet i forhold til tre arbeidsfaser: Innledningsfasen, samarbeidsfasen og oppfølgingsfasen med de pårørende.

Samarbeidsprosjekt
Undersøkelsen som er gjennomført er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Hedmark og sykehjemmet. Gjennom å ta utgangspunkt i praksisfeltets behov, har teoretisk kunnskap og praktisk erfaring blitt knyttet sammen på en særdeles god måte.

Det er verdt å nevne at Ottestadmodellen nylig er blitt presentert i en bok fra Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten, seksjon for kvalitetsutvikling, GRUK. Der beskrives Ottestadmodellen som en mulig måte å styrke brukeren på, i samarbeidet mellom pårørende, bruker og personalet.

Hensikten
Hensikten med undersøkelsen var å evaluere Ottestadmodellen. Dernest å arbeide videre med å styrke pasientenes mulighet for brukermedvirkning, samt kvalitetssikre samarbeidet med pårørende. Undersøkelsen er både kvantitativ og kvalitativ i sin karakter.

Det er blitt benyttet spørreskjema i datainnsamlingen rettet mot to ulike grupper av informanter, samt 10 påfølgende dybdeintervju. Den ene informantgruppen er pårørende til pasienter på sykehjem med en demensdiagnose som har deltatt i en eller flere planlagte pårørendesamtaler. Den andre informantgruppen er personalet som har gjennomgått minst en planlagt samtale med pårørende.

Funnene
I undersøkelsen som nylig er blitt gjennomført ved sykehjemmet, avdekkes det sterke og svake sider i personalets anvendelse av modellen, samt noen områder som blir gjenstand for videre kvalitetsutvikling. Undersøkelsen avdekket videre at informasjonsbehovet hos pårørende i vesentlig grad blir dekket ved hjelp av de planlagte samtalene. Både personalet og pårørende oppfattet modellen som veiledende og støttende.

Gjennom undersøkelsen ble det avdekket en del utfordringer knyttet til at tilsynslegene har for liten tid ved institusjonen. Dette kan ofte føre til for liten kommunikasjon mellom pårørende og tilsynslegen.
Et annet viktig område som ble vektlagt, er brukernes aktivitetsnivå. Både pårørende og personalet mente at det til tider var for lavt, og at det skyldtes for liten bemanning. Det var bred enighet om at modellen styrket brukernes muligheter for medvirkning.

Inspirasjon
Arbeidet med Ottestadmodellen har vært til inspirasjon for mange. Både sykepleiestudenter, og besøkende merker den gode tonen mellom de ansatte og beboerne. Modellen kan brukes ved andre institusjoner uten mange og store omstillinger. Det grundige arbeidet som personalet ved Ottestad sykehjem har lagt ned i arbeidet overfor pårørende ved institusjonen, er et godt eksempel på at ulike faggrupper utfyller hverandre når de samarbeider om viktige sider ved omsorgen.

I personalgruppa er det et stort engasjement også på andre områder i pleien der både omsorgsarbeider og sykepleiere er engasjert. Tips om pårørendearbeidet kan fås ved å henvende seg til sykehjemmet.
 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat