hacklink
18. sep
 
Meningsmåling om jernbanen gjennom Hamar
Jeg er blitt oppringt av meningsmålingsfirmaet Sentio Research. De skulle finne ut hvilken trasé for jernbanen gjennom Hamar folk ville foretrekke. Oppdragsgiver var HA.

0
Publisert: 10.mar.2016 11:01
Oppdatert: 10.mar.2016 11:01

Meninger

Jeg fikk valget mellom tre alternativer: Vest, Midt og Øst. Alternativet «ingen av dem» ble ikke oppgitt, men det var det jeg svarte. Det gjorde tydeligvis mange av de øvrige spurte også. 35 prosent av de 400 spurte svarte «ingen av dem/vet ikke»; 26 prosent svarte Vest; 22 prosent svarte Midt og 17 prosent svarte Øst. Resultatet sto i HA 2. mars.

Meningsmålingen tyder på at folk er usikre, og mange er sikkert lei hele trasédiskusjonen. Noen har kanskje skjønt at intercityprosjektet er «et skudd i natten». Det er ingen vedtatt sannhet, selv om det blir opplest aldri så mange ganger at vekst i Innlandet er avhengig av dobbeltsporet jernbane til Lillehammer. Det er faktisk ingen bærekraftig idé at folk skal pendle langt til jobb. «Arbeidskraftens mobilitet» er bløff.

Ifølge forslag til Nasjonal transportplan 2018–2029 skal dobbeltsporet bare føres fram til Åkersvika sør for Hamar i 2024. Jernbaneverket har tatt inn over seg at forutsetningen for intercityprosjektet har endret seg dramatisk siden prosjektet ble vedtatt. Norge er et fattigere land nå, og det er ikke lenger samfunnsøkonomisk lønnsomt å forlenge dobbeltsporet til Lillehammer.

Det var en vesentlig mangel ved meningsmålingen at de spurte ikke ble gjort oppmerksom på at svaralternativet «ingen av dem» også var aktuelt. Hvis de spurte hadde fått oppgitt dette alternativet også, tror jeg at flere ville svart det. Og hvilket trasé vil folk foretrekke i stedet? Tidligere undersøkelser viser at mange ønsker å beholde dagens jernbanestasjon, men de vil ikke ha sporet på bru over Hamarbukta. Men Jernbaneverket kan ikke kan akseptere dobbeltspor videre etter dagens trasé. Men nå har verden endret seg, og det blir enkeltspor videre.

Dobbeltsporet må ikke stanse i Stange; det må føres til Hamar stasjon, men ikke gjennom Hamar. Videre nordover blir det fortsatt enkeltspor etter dagens trasé. Det er viktig at det også blir bygd avkjøringsspor til Rørosbanen ved Espern slik at mye av godstransporten kan overføres til Rørosbanen. Hvis det i fjern framtid skulle vise seg at klimakrisen går over, at oljenæringen tar seg opp igjen, at Norge blir rik igjen, så får man finne fram plan B. Den har jeg beskrevet i mange tidligere innlegg.

Kommunestyret skal ta stilling til trasévalget. Jernbaneverket vil antagelig bare akseptere Vest, men vil likevel ikke bygge det. Kommunestyret må derfor vedta at dobbeltsporet bare skal føres fram til Hamar stasjon i 2024. «Vest» må ikke bli stående. Dermed kan vi avslutte diskusjonen om trasévalg gjennom Hamar, og byens sentrum kan utvikles videre.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke