Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
illustrasjon: Denne fotomontasjen viser den optimaliserte løsningen for jernbanens føring under Børstad og Tommelstad gårder i henholdsvis landbrukskulvert og tunnel.
 
Mens vi venter på beslutningen
Mens vi venter på at Kommunal- og Moderniseringsdepartementet treffer beslutningen om hvor toget skal gå gjennom Hamar, følger vi med i HA i stort som smått.

Publisert: 15.nov.2017 13:57
Oppdatert: 15.nov.2017 14:31

Det som får meg til å kvesse blyanten er særlig tre redaksjonelle jernbaneartikler i avisa som omhandler hvor ille det blir for gårdene Børstad og Tommelstad om valget faller på østlig trase.

Blir det så ille, da? Stilte ikke journalisten også spørsmål om hva gårdeierne mente om mulighetene, hvis man går for de optimaliserte løsningene, slik de har blitt fremsatt her i avisa tidligere?

Tre lokale ildsjeler med et langt livs erfaring, har stilt sine ingeniør- og arkitektkompetanser til rådighet for Hamar by med tanke på den østlige løsningen. De har funnet det på sin plass å by frem deres synspunkter i ord og strek, om det de mener tar mest hensyn til jordvern, boligområdet på Disen, brannstasjonen, Vikingskipet, floraen i Åkersvika og hovedpulsårene i trafikken.

Disse planene har vakt politikernes store interesse, men jeg har til gode å få øye på det i HAs spalter. Jeg ser HA seg best tjent med alene å fremsette Bane NORs grove utkast over Øst, uten å ta inn over seg det sterke lokale engasjementet? I dag er vestlig løsning Bane NORs foretrukne. Øst vier de påfallende liten oppmerksomhet, til tross for kommunestyrets vedtak. Og øyensynlig har de HA med på laget mot en østlig løsning.

Dette mener HA om jernbanetraseer, leder 21. desember 2016.

I HA 13. november presenterer et nyetablert firma som har funnet seg godt til rette sentralt i gågata. Hurra for det! Men det fremgår av deres bo- og arbeidsmessige relasjoner, at de ville være dårlig tjent med å si annet enn det de refereres for om dagens stasjonsplassering. For dem å si at Vikingskipet vil være den mest sentrale stasjonsplassering for regionen minst i et hundreårsperspektiv, ville nok være å spille russisk rulett. Aner vi lyden av raslende lenker? Velkommen til Hamar.

Til avslutning vil jeg si at jeg er nysgjerrig på om HA vil belyse en østlig løsnings positive sider, og problematisere Bane NORs vestlige løsning tilsvarende det de til nå har skrevet mot østlig. Ikke så få lesere vil være interessert i det.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke