Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Jernbaneverket Hamar: Fra årsskiftet Statsforetaket Bane NOR.Foto: Jens Erik Jensrud
 
Mer byråkrati i jernbanesektoren
Jernbanereformen: Det er blitt et ekstra ledd i organiseringen av jernbanesektoren i Norge. Det gir mer papirflytting og mindre bygging og vedlikehold.

Publisert: 03.jan.2017 17:22
Oppdatert: 03.jan.2017 17:27

Det skjer mye i organisering av jernbanen om dagen som dessverre folk flest ikke er klar over.

Som før har Samferdselsdepartementet gjennom Nasjonal transportplan (NTP) det overordnede, strategiske ansvaret for utviklingen av jernbanesektoren innenfor rammen av en helhetlig transportpolitikk. Men nå er det opprettet et nytt Jernbanedirektorat. Det skal styre og koordinere ulike enheter i jernbanesektoren og stå for samordning og informasjon til eieren – Samferdselsdepartementet.

Tidligere hadde Jernbaneverket og NSB as disse oppgavene. Vi har altså fått et ekstra ledd i organiseringen av jernbanesektoren som øker byråkratiseringen og mindre arbeid «i pukken» for å vedlikeholde og utbygge jernbanenettet. Med denne økte byråkratiseringen vil bevilgningene måtte økes i jernbanesektoren for å opprettholde dagens aktivitet.

Jernbanedirektoratet vil ha en rekke selskap under seg med ulike driftsmessige oppgaver. I korthet kan nevnes:

Statsforetaket Bane NOR

• skal drifte, vedlikeholde og bygge ut jernbanenettet,

Statsforetaket NSB

• skal ikke lenger eie sitt eget materiell, bare konsentrere seg om å utvikle persontransporttilbudene.

Det er opprettet et eget

Materiellselskapet as som etter hvert får navnet Togmateriell as

• skal eie og forvalte persontogparken som har tilhørt NSB.

Til sist er det også opprettet selskapet

Entur as

• skal skape en nasjonal billettløsning for all kollektivtrafikk.

Henger du med ennå? Dette vil bety en voldsom byråkratisering og papirflytting i systemet som vil bli dyrt å drifte. Mange «donaldpenger» vil flyte mellom disse statsselskapene i et tungrodd system som knapt gir bedre jernbanestrekninger eller bedre persontrafikktilbud.

I entreprenørsektoren er både vedlikehold av jernbanenettet og bygging av nye jernbanestrekninger konkurranseutsatt for mange år siden. Dette har virket bra da vi har stort etterslep på vedlikehold og flere strekninger som trenger fornyelse og nye strekninger for å bedre dagens jernbanenett.

Imidlertid er nok den blå/blå regjeringens største ambisjon å privatisere og konkurranseutsette persontrafikk på jernbane. Derfor foreslår de også å vingeklippe NSB til kun å konsentrere seg om selve persontrafikktilbudet uten at de skal eie sitt eget materiell.

Et togselskap som ikke kan være med på å utvikle tilbudet gjennom anskaffelse av nytt og moderne materiell, gir et tungvint system. De må da bestille og leie sitt utstyr hos Materiellselskapet og håpe at de har adekvat utstyr. Større utenlandske togselskaper vil selvsagt kun være interessert i strekninger med stor og hyppig trafikk. Jernbanestrekningene ut i distriktene vil neppe være interessante.

Nå er det kanskje ikke så attraktivt for utenlandske selskaper å komme til Norge hvis de må leie materiell av det nye Materiellselskapet? Vi tror at regjeringens altoverskyggende ambisjon har vært konkurranseutsetting og privatisering av jernbanesektoren.

Det er å håpe at prosessen ikke kommer for langt og at det er mulig å reversere denne tungrodde organiseringen før det er for sent. Enda en grunn til å stemme slik at vi får en ny regjering neste høst.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke