16. sep
Trafikk: Antall vogntog på veiene har økt.
 
Mer gods på bane, festtaler eller virkelighet?
Alle ser det: det er tett med vogntog på veiene. Antallet har økt voldsomt. Beregninger viser at antall vogntog nesten vil dobles innen 2050. Det skader miljøet, skaper kaos og slitasje på veiene våre og det er farlig.

Allerede i dag ligger Norge 35 prosent høyere enn snittet i Europa på antall drepte per innbygger i alvorlige ulykker der vogntog er involvert. Hvis mer tung trafikk skal gå på vegen og ikke på skinner, kan dette bli verre.

Vi må frakte varer. Men mye mer gods må vekk fra veien og over på sjøen og jernbanen. Dessverre skjer det motsatte nå. Selskap som CargoNet, som frakter gods på jernbane sliter og offentlige etater som Posten sier de vil slutte å bruke tog for det blir for dyrt.

Stortingets har satt mål om at minst 30 prosent av godstransporten skal flyttes fra vei til bane og båt. Med politikken som blir ført nå når vi ikke dit. Tvert imot, det går feil vei.

Det må til et kjempeløft for jernbanen skal dette snus. Og den strie strømmen av utenlandske trailerselskap som kjører flere oppdra i Norge, må begrenses sterkt. De presser prisene ned ved å drive sosial dumping på sjåførene. Slikt er det umulig for jernbanen å konkurrere med.

Det verste er at regjeringen ikke tar tak i dette. Og åttepunktsliste fra 2015 om å få mer gods på bane har hjulpet svært lite.

Det må bygges flere krysningsspor, mer dobbeltsporet jernbane. Det foreslår SV. Men det tar tid og den dramatiske situasjonen til CargoNet krever raske tiltak.

Derfor vil SV vil legge fram to omfattende forslag for Stortinget i høst. Vi foreslår sterke, nye kontrolltiltak mot utenlandske vogntog i Norge. Det omfatter både lønns- og arbeidsforhold og såkalte kabotasjeregler. Dessuten trengs lovhjemler for å stanse vogntog som ikke har betalt utestående bøter.

Så må det bli billigere å frakte goda på tog. Det trengs en støtteordning som kompenserer for de økte baneavgiftene (leie av skinner) godsselskapene må betale. Danmark har slike ordninger som er godkjent i EU. Avgifter for frakt på skinner må det bli slutt på.

Vi kan gi godstog forrang på natten der det ikke kommer i alvorlig konflikt med passasjertogene. Godstogene er så lange at krysningssporene er for korte for dem. Nattoget kan komme tidlig nok fram uansett. Lengre godstog gjør det mer lønnsomt selv med dagens kapasitet på banenettet. Det vil styrke konkurranseevnene til gods på bane.

Skal vi få gods på bane må det bli billigere og lettere å frakte mer gods der, enn på veg. Det er å holde folk for narr hvis en ikke vil bruke virkemidler som virker.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke