15. sep
Teknologi: Lyst på mer i skolearbeidet.
 
Mer teknologi på skolen
På min skole bruker vi både iPad og datamaskiner i skolearbeidet vårt.

Publisert: 10.mai.2017 22:27
Oppdatert: 10.mai.2017 23:22

Jeg synes de timene med teknologi er morsommere enn de vi jobber med bøker. Jeg synes at det er bedre arbeidsro, og folk jobber bedre med iPader. Men vi har jo en blanding. Vi jobber jo mere i bøker enn med teknologi. Problemet er at man må ha med tunge bøker fram og tilbake hver dag. Til bøker trenger man blyanter, viskelær, linjaler og gradskiver. Sekken blir jo tung av sånne ting.

Uten datamaskiner er det lett å miste lekser, men på datamaskiner er det bare å trykke lagre. Man har It’s Learning, som man kan legge ut informasjon istedenfor de store mappene som ligger i sekken. Du kan bruke iPad i nesten alle fag. Det finnes matte-apper og norsk-apper. Det finnes jo også mange nettsider som kan lære deg mye nyttig.

Hvis man bruker mer teknologi i skolen, vil flere søke en teknologisk utdanning og senere en jobb innenfor teknologi. Forskning viser at teknologi i skolen gir mer mestring og motivasjon enn bøker. Med iPad kan man få mer praktisk arbeid, enn å bare skrive i en bok. Det kan gjøre fag mer levende, og mange lærer også lettere av en skjerm. Folk kan jobbe på forskjellige nivåer, ut ifra hva de kan.

Man kan også kombinere flere fag, for eksempel å skrive en middelalderhistorie på engelsk. Da kombinerer du samfunnsfag og engelsk. Det høres ganske lurt ut. Noen politikere vil ha et eget fag som heter teknologi. Da kan barn få lære seg koding nede i en sju-åtte års alder. Da vil flere søke en teknologisk utdanning senere i livet. Det finnes mange konkurranser som man kan bli med på, den mest kjente er kanskje First Lego League. Hensikten med arrangementet er å øke interessen for teknologi og vitenskap og stimulere dagens ungdom til å bli morgendagens ingeniører og forskere.

Men det er noen dumme ting hvis bøker blir byttet ut med nettbrett og datamaskiner. En av truslene er hva som skjer med håndskrift. For hvis man bare skriver på tastaturer, mister man jo finmotorikken i hånden. Og du kommer til å få veldig vondt i nakken. Det blir mindre tid til å lese bøker, fordi alle sitter med hvert sitt nettbrett.

En annen ting er at teknologi koster mye penger, og skolene har et stramt budsjett. Og hvis du skal betale for nettbrett og datamaskiner, må du ta pengene fra noe annet. Altså noen andre mister penger fra budsjettet. Og hvis teknologien bare brukes på skolen, må man skaffe nettbrett og datamaskiner hjemme. Så de som har dårlig råd, sliter litt da.

Et annet scenario er at strømmen går. Hvis strømmen går, blir ikke tingene ladet. Det er også dumt hvis nettet er nede. Det har skjedd på skolen min, og da har vi måtte finne på noe annet å gjøre. Da må lærere ha kompetanse. Altså de må sendes på kurs, det koster penger det også.

En siste ting er misbruk. Hvis en iPad er borte eller ødelagt, må man ha noen i reserve, eller må de som brukte den erstatte den? Sånne ting må man også tenke på. Også hvis noen gjør noe annet i timen enn det de skal, skal de da bli fratatt nettbrettet resten av timen, og isteden gjøre oppgaver på ark, eller blir det en slags anmerking?

Det er noen bra og noen dårlige ting med teknologi istedenfor bøker. Men jeg har i hvert fall lyst på mer teknologi i skolearbeidet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke