15. sep
 
Midt beste løsning
Jernbanedebatten i Hamar

Publisert: 20.jul.2016 04:00
Oppdatert: 20.jul.2016 09:10

Etter Jernbaneverkets like forstemmende som forutsigbare anbefaling 1. juni om at den nye traséen skal legges i strandsonen, har heldigvis debatten blusset opp igjen. Tilhengerne av kulvert i Hamarbukta er særdeles aktive og mener fortsatt at en kulvert kan dukke ned så langt syd at den gamle båthavna og en del av strandsonen kan reddes – dette i motsetning til JBV som ønsker Hamarbukta gjenfylt og bebygget med blokker.

Les også: Slik mener de kulverten kan utvikle Hamar

Men kulvertløsningen kan aldri bli bra nok. Tjuvholmen og restområdet utenfor sporene blir, fra Stangebrua til Strandgateparken, avskåret fra byen og kun tilgjengelig med kunstige adkomster – enten som lange underganger under et stort antall spor ved den nye stasjonen og/eller med en underlig vegføring rundt kulvertåpningen og videre lang ei lang strandremse til Tjuvholmen.

Tilhengere av en jernbanefri strandsone, som jeg selvfølgelig også er en av, fokuserer i sin argumentasjon nå stadig mer på øst. På grunn av JBVs kostnadsvurdering og skremselsbildet som er skapt for midt, ligger dette alternativet godt an i konkurranse med vest. Dette skaper et dilemma for oss som ser midt som desidert best for byen vår, men klart foretrekker øst framfor vest.

Det er nå viktig at «det glemte» alternativ midt kommer fram i diskusjonen igjen og under høringsperioden får en grundig teknisk/økonomisk utredning som er sammenlignbar med de andre alternativene. Og det gjelder pris (inklusive prissatt og ikke prissatt verdi av arealer som ikke nedbygges med jernbane), tekniske løsningsmuligheter, herunder mulighet for (delvis) tunnel, eventuelt i løsmasser,omfang og verdi av eiendommer som må innløses – i forhold til andre alternativer -verdi av oppgradering i Østbyen.

Alt dette må sees i det langsiktige perspektiv, 100 -150 år, som prosjektet gjelder for. Med midt vil hovedargumentene mot vest og øst – henholdsvis barrieren mot Mjøsa og usentral beliggenhet for ny stasjon – falle bort og en framtidsrettet løsning med fantastiske utviklingsmuligheter være på plass. Hamar blir byen for framtidige generasjoner.


 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke