hacklink
18. sep
ALTERNATIV «MIDT»: Vil frigjøre verdifulle sentrumsnære arealer på nåværende stasjonsområde.
 
«Midt» frigjør sentrumsnære områder
Hamar: Byen ved Mjøsa og med stasjon «Midt» i sentrum. Ingen «grøft» - bare muligheter.

0
Publisert: 06.mai.2016 04:00
Oppdatert: 06.mai.2016 08:18

Sentrumsalternativ «Midt» har etter vår mening styrket sin aktualitet etter siste folkemøte. Tilknyttede fagpersoner som Butenschøn og Westermark må tolkes slik at de mener «Midt» har det beste potensialet for god byutvikling.

Stasjonen blir liggende sentralt i sentrum, nær offentlige etater og institusjoner, nær det pulserende by- og kulturliv og nær planlagte større byggeprosjekter.

«Midt» vil frigjøre verdifulle sentrumsnære arealer på nåværende stasjonsområde.

Alternativet vil sikre beste tilgang til hele strandområdet fra Espern til Koigen, ikke minst til båthavner og planlagt hotell på Tjuvholmen.

Hamars identitet styrkes og største «herlighedsværdi» blir virkelighet!

Full overdekning fra Østregate til Furuberget nord!

Etter sterkt politisk press ble det midtre trasealternativ for ett år siden medtatt av JBV for videre utredning. Dette har dessverre vært mangelfullt og skapt et feilaktig bilde av en by som vil bli delt av en åpen grøft. Dobbeltsporet sørfra og Rørosbanen kan samles i en vanntett åpen kulvert, gå under Stangevegen og inn i en lukket kulvert / tunnel på kote 122 ved Østregate. Derfra kan overflater reetableres eller de forblir uberørt. Ved utgraving for kulverter benyttes spunting for å begrense gravebredden. Med stigende terreng vil sporet kunne føres videre i tunnel fra stasjonsområdet til Furuberget nord. Viktige hovedgater som Stangevegen, Østregate, Parkgata og Vangsvegen vil fungere som i dag.

Nytt stasjonsområde blir et urbant tyngdepunkt!

Stasjonsområdet blir liggende i området Parkgata - Håkonsgate, alternativt noe lenger sør. Illustrasjonen viser et eksempel på hvordan ny bebyggelse på lokket kan utformes. Der kan det være bussholdeplass og attraktive næringsarealer i betydelig omfang, med unik beliggenhet i umiddelbar kontakt med den nye Hamar stasjon. Det kan forventes stor interesse fra investorer og eiendomsutviklere. Byplanmessig vil en høy utnyttelse her, med god arkitektonisk utforming, være et riktig grep som skaper et urbant tyngdepunkt i Hamar. Parkeringshus med kapasitet for 2000 biler kan bygges på Fuglseth-tomta og på p-plass ved Parkgata, begge med direkte tilgang til plattformene.

Jernbaneverket må «opp av grøfta» og se mulighetene!

Det må omgående legges et samlet politisk press på JBV slik at denne unike mulighet ikke forspilles. Det vestlige trasealternativet vil være sterkt ødeleggende og hemmende for utvikling og trivsel. Som følge av nye krav er det dessuten blitt teknisk krevende og betydelig dyrere enn kalkulert i 2013. Også «Øst» vil være et langt bedre alternativ enn «Vest».

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke