17. sep
Hamar stasjon: Lite av forflytningen internt på Hedmarken foregår med tog.
Foto: Henning Holter Christensen
 
Miljø, økonomi og fortetting
Tone Wabakken har en interessant analyse av fortetting i HA 28. juli.

Publisert: 03.aug.2016 04:00
Oppdatert: 03.aug.2016 09:27

De fleste er enige i at en fortetting er gunstig for miljøet og økonomien. Diskusjonen går om hvor og hvordan en slik fortetting best kan skje i Hamar og på Hedmarken.

LES OGSÅ: Fortetting rundt kollektivknutepunkt

Jeg har selv sittet i Klagenemnda for eiendomsskatt i Hamar kommune, og det er et faktum at eldre pensjonister i store nedslitte eneboliger er overrepresenterte i klagebunken. Verken det å være enslig, pensjonist eller ikke lenger evner å vedlikeholde boligen sin, gir noen nåde når det gjelder eiendomsskatt.

Den eneste nåden ligger i å flytte fra de store husene sine, overlate dem til yngre, engasjerte barnefamilier, og selv flytte til små leiligheter sentralt. Gjerne i klynger sammen med andre eldre. På den måten reduserer de sin egen eiendomsskatt, kommunen sparer enorme summer i hjemmetjenesten, og boligene i kommunen får en etterlengtet oppgradering og bedre energistatus. Det å få boliger til å sirkulere, er viktig både for økonomi og miljø.

Det er ikke gitt at nye leiligheter i sentrum blir bebodd av togreisende. Det er tvert imot mye som tyder på at disse foretrekker å bo mer landlig. Klimakuttene framover må tas i form av at oljeutvinningen må reduseres, og overgangen fra bensin- og dieselbilier til el-biler må gå raskere. Bilen kan ikke fjernes som framkomstmiddel, men jeg har tro på at alle om kort tid vil kjøre el-biler.

På Hedmarken vil det alltid være behov for bil, og togreisende vil ha behov for parkeringsplasser ved jernbanestasjonen. Det er i så måte stor forskjell på Hamar og Oslo. Planleggingen må ta hensyn til denne forskjellen.

Wabakken sier at det er dobbelt så mange som pendler inn til Hamar som pendler ut. Det er riktig dersom vi tar med alle dem som kjører bil, sykler og går fra nærområdene. Når det gjelder pendling med tog, er det dog slik at for hver den som pendler inn til Hamar, er det fem som pendler ut. Bare 2,5 prosent av den interne forflytningen i Hamarregionen foregår med tog. 92,5 % foregår med bil. Og dette altså selv om jernbanestasjonen har ligget i sentrum i snart 150 år.

Hamar løper således liten risiko hvis vi flytter jernbanestasjonen til Vikingskipet. Spesielt når dette er mye billigere enn å beholde den der den er. Den fortettingen vi kan få til rundt Vikingskipet er både nødvendig og tilstrekkelig for Hamar. I HA på lørdag så vi flotte planer for utvikling i dette området. Og Vikingskipet alene er tross alt det største besøksmålet i Innlandet.

Noen synes kanskje det er for tidlig å flytte jernbanestasjonen nå. Men det er nå vi har muligheten. Om 20 år er det for sent. Derfor må vi benytte muligheten nå, for et bedre klima, for en bedre økonomi, og en bedre tilgang til Mjøsa.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke