hacklink
18. sep
 
Miljøvernmyndighetene avgjør om Hamarbukta blir åpen eller lukket i framtida
Vi observerer med glede at Bane Nor fortsatt ønsker å legge dobbeltsporet i vestkorridoren, og at de har greid å senke kulvertlokket med 3,9 m.

Publisert: 29.jun.2017 08:29
Oppdatert: 29.jun.2017 09:35

Da er kulvertlokket på høyde med Strandvegen i vestkanten av Hamarbukta. 

Men dette bør bare være en begynnelse. De har, som i sitt opprinnelige forslag, flyttet plattformene 150-200 m vestover i forhold til dagens plattformer. Dette kommer av at de holder fast ved at dobbeltsporet over Åkersvika må gå på vestsiden av dagens spor.

Da blir kurven forbi Hamjern og verkstedbygningene for skarp for den hastigheten tog skal ha på det nye dobbeltsporet.  Da retter Bane Nor ut sporet vestover, og skyver dermed plattformene tilsvarende vestover.

Gruppa vår hadde før Fylkesmannens forhandlingsmøter foreslått å legge sporet på østsida av dagens spor, og også foreslått avbøtende tiltak for naturreservatet. Det samme gjorde Espern Eiendom i sin plan som ble vedlagt kompromissforslaget Fylkesmannen sendte departementet.

Ved denne endringen blir kurvaturen god nok til å beholde plattformenes nåværende plassering. Det betyr at fallet ned i kulverten kan begynne 150-200 m lenger øst, og da vil også kulvertlokket komme 3-4m lavere enn det Bane Nor nå foreslår. Det betyr at vi får et ca 100 m bredt sund inn til Hamarbukta på sommers tid, og med et seilingsdyp i vest på 2 m!

I tillegg slipper Bane Nor å krysse det nåværende sporet i Sandvika, noe som er bra både for NSB og passasjerene som slipper buss for tog.

Haken ved å legge det nye sporet på østsiden av det gamle over Åkersvika, er at 100 års jernbanefylling har forhindret utvasking av mudderet på innsiden. Det er i større grad vasket bort av bølgene på vestsiden, og har dermed mindre verdi for fuglene. Her har vi foreslått avbøtende tiltak både for Fylkesmann og departementene.

Dette tiltaket innebærer å føre mudderet fra østsiden til vestsiden. Dette mudderet må jo likevel bort før en lager ny fylling for dobbeltsporet , og hva er vel da lettere enn å bare løfte det over det gamle sporet til utsiden? På vestsiden må mudderet beskyttes mot utvasking med en lav fylling av steinmasser fra tunellen gjennom Furuberget.

Vi mener dette er en utmerket løsning for fuglene, for Bane Nor, for Hamarbukta, for byens historiske sentrum og for innbyggernes ønske om en Mjøsnær by. Bane Nor må ta et initiativ, men det er miljøvernmyndighetene som har det avgjørende ord.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke