16. sep
Penger: Kontantuttak i bankene går mot slutten. Foto: Stian Lysberg Solum, NTB scanpix
 
Min digitale bankhverdag
Banktjenester: Bankene vil ha oss bort fra kontantene og over på digitale tjenester. På denne siden stiller to aktive pensjonister endel spørsmål ved bankenes opptreden.

Publisert: 14.des.2016 14:59
Oppdatert: 15.des.2016 06:19

Jeg trengte ti 50-lapper her om dagen i forbindelse med noe veksling på et foreningsmøte. Ja vel, så gikk jeg i banken for å skaffe meg lappene. Men det var sannelig ikke så enkelt som jeg trodde. Det er stadig endringer i banken, og det vennlige svaret jeg fikk var: «Nei, nå er det ikke kontanter å få tatt ut her lenger, du må bruke minibanken. Forresten, nei det er sant, der får du ikke femtilapper, så du får høre med hovedkontoret vårt».

OK, så vet jeg det. Som den bankansatte sa, fikk jeg mine femtilapper helt greit, men med klar beskjed at om tre uker ville det bli annerledes. «Fra 1.januar 2017 er vi kontantfrie i publikumsarealene i det hele tatt. Da må du sende skriftlig bestilling per e-post eller lignende hvis du skal ha et spesielt uttak som ikke automatene kan gi deg», var beskjeden.

Denne lille episoden er i seg selv ikke særlig spennende, men for å beskrive den enormt raske utviklingen innen all kommunikasjon bankene inklusive, er det en fin øvelse å bruke. Jeg går ut fra at alle banker har som mål å sikre at kundene får positive opplevelser i sine forbindelser med banken, og at banken oppfyller kundens forventninger. Gjør den det er jeg som kunde fornøyd, og jeg vil oppleve servicen som god.

Min opplevelse med 50-lappene gjorde meg nysgjerrig, og jeg forhørte meg om praksisen i andre banker. Og som ventet, kontantuttak i alle banker går raskt mot slutten. Det må vi bare forholde oss til, vi har jo hatt bankkort i snart 40 år, nettbank i 20 år, og mobilbank snart et dusin år. Og bankene henviser til minibankene når det gjelder kontantuttak. Men da er det et paradoks for meg at minibankene hvert fall her i Hamar synes å leve et høyst usikkert liv, flere av dem ble fjernet siste året.

Jeg forstår sikkerhetsperspektivet og jeg ser tegninga på veggen: Det går mot det kontantløse samfunnet med mCASH, Vipps og desslike som betalingstjenester. Slik er det, uansett om vi pensjonister og ikke etniske nordmenn liker det eller ikke. Så er vi altså et lysår foran amerikanerne. Derover er fortsatt sjekkene i bruk. De unge i dag vet knapt hva en sjekk er.

I disse tidene med stadig ny teknologi forstår jeg at en bankansatt også kan bli frustrert over endringshastigheten på sin arbeidsplass. Da er det som jeg nevnte desto viktigere at servicen overfor kunden er så god som mulig. Det å bli møtt med vennlighet og; «hva kan jeg hjelpe deg med i dag», er alltid bra. Og selv om jeg forstår at det blir stadig mindre behov for ansatte i bankenes førstelinje, må vel de som skal ivareta det første møte med kunden eller en potensiell kunde kunne gjøre annet arbeid om det ikke kommer noen og ber om veiledning hele tiden? I så måte mener jeg det er dårlig service hvis kunden ikke treffer et eneste levende menneske i førstelinjen, men bare henvises til tablåer med; «trykk der, der eller der». Det kan gi følelsen av ikke å være velkommen i banken.

Så blir det blir spennende å se på hvilken måte jeg klarer å skaffe meg mine 50-lapper neste gang det blir behov for det.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke