17. sep
 
Mislykket delrapport

0
Publisert: 30.jan.2016 04:00
Oppdatert: 30.jan.2016 04:00

Jeg har i et annet innlegg i HA imøtegått Jernbaneverkets (JBVs) brev av 24.06.2015 til Hamar kommune. Her tilsidesetter JBV demokratiske spilleregler ved å neglisjere to nesten enstemmige kommunestyrevedtak. JBV ønsket kun å «kvalitetssikre» senket H1 i korridor Vest.

Jeg vil punktvis avvise delrapporten fra Jernbaneverket (22.12.2015), og karakterisere denne sju siders kvalitetssikringen som uholdbar planfaglig og teknisk/økonomisk. Et slikt produkt har Jernbaneverket brukt som grunnlag for avvisning av senket H1 i Vestkorridoren. Blir Hamars befolkning og byens politikere ikke tatt alvorlig?

1. JBV konstruerer en rekke problemer for å ødelegge byens beste mulighet: Banen må legges 14 m under nåværende nivå, og i 14 kilometer tunnel fra Ottestad. Dette er helt feil, med kulvert fra Stangebrua kan 7-8 meter dybde være nok. Det gir en tunnel som i korridor Midt eller korridor Øst.

2. JBV sier vanntett betongskrog for stasjonen blir dyrt og komplisert. Men dette kan halveres i dybde, her på gratis tomt med plass for boliger, trafikkterminal og parkering. Ferdig flomsikring for stasjonsområdet og bysentrum! 250m åpning må gi luft for senket stasjon, sier JBV. Samme krav til korridor Midt? Da ryker det alternativet ut.

3. Masseuttak problematiseres, men korridor Midt må fjerne større masser og rive en mengde verneverdige hus. Korridor Midt og Øst har større mengder alunskifer enn de 4-5 km tunnel i Vest-korridoren. Masse kan hentes ut på skinner fra sideuttak ved Prestrud.

4. Geometrikrav er neste problem for JBV. Et fredet Jernbaneverksted likeså. Jeg viser til enkle kart og geometriske løsninger som smidig fører senket bane inn på nåværende stasjon.

5. Ut fra intet henter JBV/Rambøll 5 milliarder i kostnader. Kostnader i forhold til hva? Punktene over viser prismessig at senket bane i korridor Vest kan halvere JBVs estimat, vi kommer antagelig billigere ut enn korridor Midt. Og da er ikke innspart bygging (infrastruktur) og innsparte forsinkelser (innsigelser og ekspropriasjoner) tatt med.

I JBVs utredning av 6. januar 2014 fremgår at JBV har egenkontroll på dokumentasjon, men ingen tredjeparts kontroll. Delrapporten fra JBV/Rambøll holder ikke mål og må avvises av kommunestyret. Rapporten er intet svar på bestillingen. Følgelig må JBV beholde senket alternativ i korridor Vest til full konsekvensutredning parallelt med traseer i de to andre korridorer. Etter HAs svake måling vil 60 prosent (20.000 personer) beholde stasjonen der den ligger. Og 4.500 ønsker dagbane fjernet vestover. Et samlet kommunestyre likeså. Senket H1 bør derfor nå avløse dagbane i korridor Vest.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke