15. sep
MJØSBRUA: Jeg utga i 1992 ei bok om Mjøsbrua, forteller Erik Johnsen. Nå er han glad den ikke blir revet.
 
Mjøsbrua blir en praktfull lokalveg
Ja, ja. Så har Nye Veger – etter grundige undersøkelser – funnet ut at Mjøsbrua ikke skal rives.

Publisert: 18.okt.2018 11:06
Oppdatert: 18.okt.2018 11:58

Mjøsbrua kan bli en ypperlig lokalveg mellom Moelv og Biri.

Hvor lang tid Nye Veger har brukt på å finne ut det, skrives det lite om. Men det er bare å vise til Vingnes Bru (åpnet i 1934) ved Lillehammer og Minnesund bru (åpnet i 1959) som fungerer utmerket som lokalbruer nå.

Heldigvis var det ingen som fant på å rive dem ned!

Jeg utga i 1992 ei bok om Mjøsbrua. I boka ba jeg tidligere brudirektør i Statens vegvesen Vegdirektoratet, Per Tambs-Lyche, om å skrive et teknisk supplement om Mjøsbrua.

Artikkelen hans bakerst i boka er interessant i seg selv. Men helt til slutt artikkelen skriver den tidligere brudirektøren det som er viktig.

Alle bruer som bygges må vedlikeholdes jevnlig, slår brudirektøren fast. Derfor hadde Statens vegvesen utarbeidet et regelverk med inspeksjon og kontroll av norske bruer. Han skriver blant annet:

Hvert år skal hver bru inspiseres visuelt minst en gang. Hvert 5. år skal det gjøres en hovedinspeksjon. Hvis det oppdages skader, blir spesialinspeksjoner foretatt.

Om Statens vegvesen har fulgt opp dette, vet jeg ikke noe om.

For Mjøsbrua var det, ifølge Tambs-Lycke, spesielle vedlikeholdsforhold. Blant annet skal korrosjon (rustdannelser) på stålrørene følges nøye.

De første årene var rustdannelsene minimale, skriver han seks år etter bruåpningen i 1985.

Nye Vegers undersøkelser viser vel at brua holder mål og at Statens vegvesen bygget ei solid bru disse årene.

Ikke nok med det. Brudirektøren slår fast at en regnet med at levetiden for bruer som bygges, skulle være rundt 100 år.

Det siste ble framhevet av en rekke personer som hadde jobben med å få bygget brua i årene 1983 til 1985. Den skulle bygges for å stå i 100 år.

Og at noen kunne finne på å tenke tanken at Mjøsbrua som ble åpnet i november 1985, skulle rives midt på 2020-tallet, er faktisk vanskelig å forstå. Men heldigvis har de som bør ta til fornuften, tatt til den fornuften.

Mjøsbrua blir altså en lokalveg. Jeg vil anta at den blir bomfri å bruke også. Det skulle bare mangle. Bilistene betalte jo ned denne brua med bompenger gjennom mange år.

Å belegge den med nye bompenger for å hindre folk i å spare noen skilling, er i hvert fall fullstendig meningsløst.

Mjøsbrua fra 1985 er jo allerede nedbetalt med bompenger. Men la nå det med bompenger ligge i denne omgang.

Det er flott at lokaltrafikken, syklister, traktorer og gående få overta Mjøsbrua når ny bru står klar. Samfunnet bør sørge for å vedlikeholde den så godt at den faktisk kan brukes i minst 65 til 70 år til. Kanskje mye lenger. Det er jo det den er bygget for.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke