16. sep
Jernbane: Jernbaneverkets illustrasjon av alternativ vest som ble lagt fram for kort tid siden
 
Mjøsutsikt, med tog
Det er forståelig at de færreste ønsker en stor trafikkåre i sitt nærområde, og det er legitimt å søke argumenter for å hindre at dette skjer.

Publisert: 14.apr.2016 04:00
Oppdatert: 14.apr.2016 10:37

Men debatten om trasévalg for jernbanen igjennom Hamar vakler altfor ofte mellom det fantasifulle, det urimelige og det grovt usaklige. Noen form for enighet som kunne danne en solid opinion og kanskje påvirke de styrendes avgjørelse er dessverre ikke i sikte.

Et argument som i disse dager blir båret fram av entusiastene for vest-alternativet, etter at Jernbaneverket publiserte bilder av sine (skånsomme) modeller, går omtrent slik: Et dobbeltspor langs det eksisterende, men med en voll/bru et stykke ute i Mjøsa, fra Åttemetersplanet, omtrent bort til Ridehuset, kan da vel ikke være så farlig.

I HA 13. april forsøkes denne påstanden underbygget med en tegning hvor felter med redusert mjøsutsikt som følge av vest-alternativet, er tegnet inn med rødt. Det påfallende er at de røde feltene markerer hele Hamar sentrum, fra Parkveien til Kirkebakken! Det blir da ikke så mye verre enn det er, eller hva? Det meste av mjøsutsikten blir jo beholdt. Og takk for det.

Les også: Hamar kan få to bysentrum

Helt siden jeg flyttet tilbake til byen i 1977 har jernbanesporets plassering i mjøskanten, tvers gjennom byens sentrum, vært et tema til gremmelse blant folk jeg har snakket med som bryr seg om slikt som trivsel og arkitektonisk estetikk. Det har vært snakket om «jenringen» som binder Hamars åpning mot innsjøen og hindrer utnyttelse av de unike strandarealene mellom Stangebrua og Koigen. Det er altså ganske ille som det er.

Og med dobbeltspor blir det mer enn dobbelt så ille, i forhold til anleggets dimensjoner. Med deler av anlegget plassert som ei snurpenot et stykke ute i Mjøsa, skaper vi et «innhav» langs stranda, en plaskedam inngjerdet av en monumental brukonstruksjon. (Og hvordan vil selve strandområdet bli seende ut etter et par-tre år – minst! – med anleggsarbeid bare hundre til to hundre meter ute i vannet? Velkommen til Koigen, Hamars perle).

Det er dette som vil utgjøre den «uspolerte» mjøsutsikten for de aller fleste hamarfolk: Glimt av vannspeilet oppstykket av en monumental jernbanebru, og med muntre tog susende til og fra – langt hyppigere enn tilfellet er langs den eksisterende linja. Det er jo økt trafikk som er selve hovedideen bak tiltaket. Eller …?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke