Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
MOBBING: På tide å foreslå tiltak, skriver Per Gunnar Grosberghaugen.FOTO: SARA JOHANNESSEN, NTB Scanpix
 
Mobbing på barnevernets agenda
Mobbing: Både mobberens og offerets familier trenger hjelp, mener Per Gunnar Grosberghaugen.

0
Publisert: 17.nov.2014 06:51
Oppdatert: 17.nov.2014 06:57

Mobbing blant barn og unge preger igjen nyhetsbildet, denne gangen med et tragisk utfall, unge Odins død. Nulltoleranse og mobbekampanjer til tross, tusenvis av barn og unge opplever mobbing som problem i hverdagen. Da er det på tide å foreslå tiltak som kan bidra til arbeidet mot mobbing i skolen.

I dag pekes det gjerne på skolen når ansvaret for mobbing skal plasseres. Dette ensidige fokuset på skolen kan være et av de største problemene til at mobbingen fortsetter. Ikke fordi skolen ikke skal ha et ansvar for læringsmiljøet, men fordi det er helt urealistisk å tro at alle skoler har evne og vilje til å ta tak i problemet. Denne erkjennelsen har vi kommet til i arbeidslivet. Gjennom lovverk, organisasjonsarbeid og statlig tilsyn skal mobbing på jobben bekjempes. Men heller ikke her har man lykkes. Hvorfor tror vi da at skolen skal være i stand til å håndtere dette på egen hånd? Er det riktig å pålegge skolen dette ansvaret? Er det sannsynlig at foreldrene klarer å håndtere dette?

Skolen har ingen kontroll på hva som skjer utenfor skoletiden, ei heller forholdene i hjemmet til offer og overgriper. Videre har skolen få eller ingen relevante virkemidler som kan brukes ovenfor elever og foreldre i en slik konfliktsituasjon. Mobbing innebærer minst to parter og disse må ivaretas. Et ensidig fokus på offeret fjerner ikke problemet. Hva skal vi gjøre med dem som mobber og hvem er ansvarlige for dem? Det er grunnleggende problematisk å legge all sin tillit i at skolen selv skal avdekke, rapportere og håndtere mobbing. Vitnesbyrd fra foreldrene i de saker som har nådd media forteller om dette.

Erkjennelse av mobbing ved en skole innebærer å erkjenne at man har feilet i det mest grunnleggende, å gi alle elever et trygt læringsmiljø. Få virksomheter gis tillit til å skulle håndtere en slik problemstilling på egen hånd. Jeg tror intet vondt om verken rektorer eller lærere, snarere tvert imot. Jeg er imidlertid ganske så sikker på at et system som betinger så stor grad av integritet ikke er et godt system. Vi trenger en ekstern aktør.

Barnevernet kan være nøkkelen til å endre problemet. I Norge er omsorg for og oppdragelse av barna foreldrenes rett og plikt. Barnevernet skal beskytte og hjelpe. Barnevernet skriver på sine nettsider: «Foreldre kan i mange tilfeller være i en vanskelig livssituasjon. I slike tilfeller har barnevernet et ansvar. Barnevernet skal være en garanti for at alle barn og unge sikres omsorg, trygghet og utviklingsmuligheter.» Barnevernet gjør over femti tusen tiltak årlig, de fleste handler om støtte i hjemmet.

Mobbing i skolen involverer minst to familier i en vanskelig livssituasjon, offerets og overgriperens. Begge partene trenger hjelp. Det er vanskelig å forestille seg den utfordring foreldrene til et offer står ovenfor, men det kan være verdt å levne overgriperens familie minst like mye oppmerksomhet. Dagens system for håndtering av mobbing fokuserer ensidig på offeret når løsningen skal finnes. I skolen, som i arbeidslivet, kan løsningen lett bli neglisjering av problemet eller omplassering av offeret. Det er vanskelig å se for seg hvorfor barnevernet ikke skulle fatte interesse for et barn eller en ungdom som utsetter andre for mobbing.

Skolene bør være pliktige til å rapportere enhver sak om mobbing til barnevernet. Foreldre bør kunne kontakte barnevernet dersom de har omsorgen for et mobbeoffer eller en mobber. Barnevernet på sin side bør plikte å undersøke saken og iverksette og følge opp tiltak. På denne måten blir ansvaret for oppfølging plassert hos en objektiv part med kompetanse og sanksjonsmuligheter. Ikke minst vil dette fokusere på de som mobber og sørge for at disse også får hjelp.

Barnevernet har antakelig ikke kapasitet til denne omfattende oppgaven. Det kan vi gjøre noe med. Noen skoler og foreldre kan kanskje oppleve dette som umyndiggjøring, det kan vi leve med. Barn, unge og deres familier kan oppleve at de får hjelp, det må være målet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke