17. sep
KONKURRANSE: Som skattebetaler gleder jeg meg til mindre politisk detaljstyring av investeringer, skriver Jane Meyer. Her konduktør Reza A. Djavani ved Gjøvikbanen.
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
Original bildetekst:
 
Modernisering av togdriften
På rett spor: Forfallet har vært stort, forsinkelsene for mange og stabiliteten for dårlig. Dagens system er ikke særlig bevaringsverdig.

Publisert: 10.feb.2016 04:00
Oppdatert: 10.feb.2016 09:16

Regjeringen tar grep og moderniserer togdriften og organisering av denne.

Det satses stort på å redusere vedlikeholdsetterslepet på jernbanen og å forbedre kundetilbudet. De reisende skal få de beste tjenestene.

Den 3. februar ble de to første konkurranseutsatte trafikkpakkene for togtrafikk offentliggjort, og oppstart med aktørene er regnet å være i desember 2018.

Utgangspunktet for arbeidet med reformen har vært våre egne erfaringer med konkurranseutsetting.

I 2003 konkurranseutsatte vi Gjøvikbanen. I denne forbindelse opprettet NSB et datterselskap, NSB anbud, som vant konkurransen.

Erfaringene viser at vi på Gjøvikbanen har fått et bedre og mer brukertilpasset tilbud, høyere frekvens, bedre regularitet og til en lavere kostnad for skattebetalerne.

Gjøvikbanen har levert bedre kvalitet enn det som har vært kravet i kontrakten, det til tross for et svært krevende utgangspunkt. De har det eldste togmateriellet på landets mest svingete jernbane, men likevel de mest fornøyde kundene.

NSB har varslet at de tar utfordringen på strak arm og at de er svært motiverte.

Faktisk er det gode omtaler av reformen fra nær sagt alle aktører bortsett fra fagforeningene, som likevel er positive til deler av reformen.

NSB mener selvsagt de klarer seg uten konkurranse, men NSB vinner stadig anbud i Sverige gjennom sitt selskap der, Tågkompaniet, nå sist i Nord-Sverige – jeg tror ikke NSB skal være bekymret for konkurranse.

Vi som kunder kan glede oss over flere aktører i markedet som vil gi oss de aller beste vilkår og tjenester.

Staten skal subsidiere billettene og ulønnsomme strekninger, togselskapene skal gi oss bedre tjenester i form av mer punktlighet og hyppigere avganger. Staten vil også bidra med en nasjonal reiseplanlegger og enklere elektronisk billettering for all kollektivtransport – alle togselskaper skal inngå i disse løsningene.

Som togpendler gleder jeg meg til et enda bedre togtilbud, som skattebetaler gleder jeg meg til mindre politisk detaljstyring av investeringer.

Er det noe som vil gi bedre rom for god planlegging og noe som vil gi bedre resultater, er det en god forutsigbarhet når det gjelder finansiering.

Sist, men ikke minst, jeg gleder meg over at klimaet også er en vinner i denne satsingen.

Folk vil fraktes mer effektivt, vi skal bygge flere dobbeltspor, krysningsspor, fjerne flaskehalser og utbedre terminaler og stasjoner. Jernbanen skal være en sentral del av løse klimautfordringene.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Artikkelforfatter: Jane Meyer
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke