Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Togdrift: Gjøvikbanen AS har monopol på driften av Gjøvikbanen. Dette er fra Movann stasjon.
 
Modernisering av togdriften
Leder i Hamar Høyre, Jane Meyer, skriver i HA 10. februar om «Moderniseringen av togdriften». Det er sjelden jeg opplever en så uredelig fremstilling og manglende fakta som dette.

0
Publisert: 13.feb.2016 04:00
Oppdatert: 13.feb.2016 08:16

Meninger

Gjøvikbanen har ingen «konkurranse». Det er et selskap -som har fått monopol på strekningen – det heter Gjøvikbanen AS. Det er den samme modellen som foreslås på de banestrekninger som nå legges ut på anbud.

Gjøvikbanens «suksess» har sammenheng med at i 2005 ble antall togavganger på Gjøvikbanen kuttet med 30 prosent. Da Gjøvikbanen AS overtok ble antall togavganger økt med 40 prosent. Dette kaller jeg en «styrt» suksess. I tillegg fikk Gjøvikbanen stilt til disposisjon nyrenovert materiell, ingen opplæringskostnader på personalet, ble tilsluttet NSB ruteopplysninger, avvikshåndteringssystemer mv.

Med slike «skjulte subsidier – tilbakeføring av antall togavganger», er det ikke unaturlig at trafikken øker. Men infrastrukturen forvitrer – vedlikeholdsetterslepet er formidabelt. Dette er fakta om «suksessen» på Gjøvikbanen. Til sammenligning har Kongsvingerbanen fått en kjempeoppsving – uten konkurranse – gjennom å opprette flere togavganger.

I 2015 er det anslått at NSB AS «overskudd» vil bli om lag 750 millioner kroner. Overskudd bidrar generelt til å finansiere samfunnets velferdstjenester, gjennom at overskuddet i stor grad tilbakeføres til staten. Det «overskuddet» som er oppstått, skjer etter at skattebetalerne har bidratt med offentlig kjøp av persontrafikktjenester på 3,2 milliarder kroner, bevilgninger til Jernbaneverket på 18 milliarder kroner. Det betyr at «overskuddet» bare er fiktivt.

Når man konkurranseutsetter togdriften, er det altså disse fiktive «750 millionene» som da vil gå til privat utbytte, og til svekking av offentlige inntekter. Og dersom overskuddet går til utenlandske selskaper, vil utbyttet med all sannsynlighet bli tatt ut i skatteparadis. Det vil si at den norske stat ikke får en krone av overskuddet.

Det Norge trenger er politikere som stiller opp for nasjonen Norge og norske interesser. Innlegget fra Jane Meyer viser til det fulle at hun ikke er en av dem. Så får hun «glede seg» over å kunne reise med de samme togene som i dag, på den samme skinnegangen/ infrastrukturen, riktignok med andre farger og en annen logo, men trolig til en høyere pris. Og med et personale med dårligere lønns- og arbeidsvilkår. Det er erfaringen man har med anbud og konkurranse internasjonalt fram til nå. Det er nok å se til nabolandet Sverige. Men erfaringskompetanse og demokratiske interesser er visst ikke Høyres sterke side.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke